ویژه‌نامه اینترنتی «باقرالعلوم» منتشر شد
کد خبر: 4193589
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

ویژه‌نامه اینترنتی «باقرالعلوم» منتشر شد

ویژه‌نامه اینترنتی «باقرالعلوم» به مناسبت میلاد حضرت امام محمدباقر(ع) با محتوای خواندنی و بخش‌های متنوع منتشر شد.

ویژه‌نامه اینترنتی «باقرالعلوم» منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه اینترنتی «باقرالعلوم» به مناسبت ولادت امام باقر(ع) با محتوای خواندنی و بخش‌های متنوع از جمله شناسنامه، زندگی و سیره سیاسی، سیره علمی و فرهنگی، سیره اخلاقی، رشحاتی از کلام نورانی، شاگردان امام، امام محمدباقر(ع) از نگاه دیگران، کتابشناسی و نگارخانه منتشر شد.

باقر العلوم لقب امام پنجم است. امام باقر(ع)، در سال ۵۷ هجری در شهر مدینه، دیده به جهان گشود. درباره روز ولادت ایشان بین تاریخ‌نویسان اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی آن را اول ماه رجب و برخی سوم ماه صفر می‌دانند. از مهم‌ترین امتیازات امام باقر(ع) که زمان، زمینه آن را فراهم کرد، این است که حضرت، بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام شمرده می‌شود.  

امام باقر(ع) در دوران امامت خود، با وجود شرایط نامساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامی سایه افکنده بود، با تلاشی جدی و گسترده نهضتی بزرگ را در زمینه علم و پیشرفت‌های آن طراحی کرد. تا جایی که این جنبش دامنه‌دار به بنیان‌گذاری و تأسیس یک دانشگاه بزرگ و برجسته اسلامی انجامید که پویایی و عظمت آن در دوران امام صادق(ع)، به اوج خود رسید. امام با برقراری حوزه درس، با کج‌اندیشی‌ها، زدودن چالش‌های علمی، تحکیم مبانی معارف و اصول ناب اسلامی با تکیه بر آیات رهنمون‌گر قرآن مبارزه کرد و تمام ابواب فقهی و اعتقادی را از دیدگاه قرآن بررسی کرد و به پرورش دانشمندان و فرهیختگان عصر خود و جنبش بزرگ علمی کمر بست؛ به گونه‌ای که دانشمندی، چون «جابر بن یزید جعفی» هر گاه می‌خواست سخنی در باب علم به میان آورد، می‌گفت: «جانشین خدا و میراث‌دار دانش پیامبران محمد بن علی(ع) برایم این گونه گفت» و به دلیل ناچیز دیدن موقعیت علمی خود در برابر جایگاه امام، از خود نظری به میان نمی‌آورد.

سیره قرآنی امام محمدباقر(ع)، در محضر آفتاب، امام باقر(ع) و فضای فرهنگی، بررسی جایگاه علمی و تلاش‌های فرهنگی امام باقر(ع)، عظمت علمی حضرت باقرالعلوم(ع) و مروری بر کاستی‌های دانش بشری، نهضت بزرگ علمی امام باقر(ع)، امام باقر(ع) و فرق و مذاهب، عصر امام باقر(ع) و مراقبت از مبانی اعتقادی اسلام، امام باقر(ع) و پاسخ به شبهات، چالش‌های اندیشه‌ای و اقتصادی شیعیان در عصر امام باقر(ع)، امام باقر و مقابله با نحله‌های نوظهور از جمله عناوین مقالاتی است که در این ویژه‌نامه اینترنتی می‌توان به آنها دسترسی داشت.

ویژه‌نامه اینترنتی باقرالعلوم(ع) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha