طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب در گفتوگو با ایکنا درباره دو نگاه غرب و اسلام به زن و خانواده گفت: در حوزه بانوان و خانواده، یک سمت نگاه سرمایهداری و اقتصادی مبتنی بر سودجویی و لذتگرایی و سمت دیگر نگاه منطقی، عقلانی و استدلالی است که این دو مواجهه همواره بین نگاه غرب و اسلام به زن وجود داشته است. در نگاه غرب، یک زن در خدمت نظام سرمایهداری بوده و اقتصاد در این نظام حرف اول و آخر را میزند و در مقابل، زنی تعریف میشود که بر مبنای نگاه منطقی و استدلالی در جامعه زندگی میکند.
وی افزود: غرب با نگاه سرمایهداری و سودجویانه از زن، به سایر فعالیتهای خود سرپوش میگذارد و این کار نیز با ابزار رسانه انجام میشود، چرا که بسیاری از حرکتهای فرهنگ و اجتماعی در غرب با کمک و قدرت رسانهها انجام میشود و رسانهها قدرت زیادی در حوزه افکارسازی و توسعه فکر، اندیشه و نظر دارند و به اذهان همگان جوری القا میکنند که نظام سرمایهداری و اقتصادی در خدمت زن است و زن هویت خاص و مستقلی داشته و آنها دنبال احقاق حقوق زنان هستند و اجازه ظلم به زنان نمیدهند. آنها میخواهند از طریق کنوانسیونها و قواعد بینالمللی به جوامع نشان دهند که همانند قلهای هستند که همه جوامع میخواهند به آن برسند، در حالی که حقیقت ندارد.
نوروزی ادامه داد: قواعد و قوانین حقوقی زنان، تشکیل خانواده، فرزندآوری و روابط زوجین در غرب تا جایی است که به نظام اقتصادی و سرمایهداری کمک کند. از این رو در بحث اشتغال زنان، حوزه خانواده نادیده گرفته میشود، چون به زن به عنوان یک ابزار در خدمت نظام سرمایهداری نگاه میشود و حمایت از زن در حوزه خانواده و تشکیل خانواده که یک موضوع فطری و فراادیانی است، مورد توجه قرار نمیگیرد. هر چند در سالهای اخیر موجهای بازگشت به خانواده در غرب هم دیده میشود. از جمله روشنفکران، نویسندگان، روزنامهنگاران و ... در غرب این موج را در نوشتهها و کتابهایشان دنبال میکنند و بر تحکیم خانواده تأکید دارند.
وی تصریح کرد: بنای نظام حقوقی در غرب بر روابط اجتماعی است، اما حول انسانی که آزادی، کرامت، ذات و حقیقت او را نفی میکند؛ از این رو با همه این احوالات این کشاکش وجود دارد.
نوروزی گفت: غرب سالهای مدیدی است که درباره حقوق زن، کنوانسیونهای حقوقی متعددی را تدوین کردهاند و به دنبال الحاق کشورهای مختلف به این کنوانسیونها هستند و سبقه طولانی در این زمینه دارند، اما آنچه از وضعیت زنان در کشورهای غرب میبینیم، آنها ممکن است، هنوز به بخشی از حقوق اولیه خود هم نرسیده باشند. در آمارهای بینالمللی، فقر در دنیا هنوز یک مسئله جنسیتی و زنانه است. اگر همان رویکرد درست بود، اینها که سالیان سال است در پی احقاق حقوق زنان هستند، چرا هنوز شاخصهایشان درست نیست و چرا هنوز به زنان ظلم مضاعف میشود؟ پس نشان میدهد، تلاشی که آنها داشتهاند، تلاش مذبوحانه بوده و چون این تلاش مبتنی بر مبانی فطری نبوده است، در مسیر صحیح حرکت نکردهاند. چون سایه بالای سر زنان، نظام سرمایهداری، لیبرال و اقتصادی بوده است.
وی با بیان اینکه آنچه در جوامع غربی از احقاق حقوق زنان نشان میدهند، حالت زرورقی است که با ابزار رسانه از جمله تلویزیون، سینما و ... حقیقت را پنهان میکنند، تصریح کرد: نگاهی که در مقابل این رویکرد وجود دارد، نگاه منطقی، استدلالی و عقلانی است، نگاه عقلانی، یک نگاه فراادیانی است که همه انسانها روی آن وحدتنظر دارند و کلیدواژه مهمی است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با جامعه زنان بر آن تأکید کردهاند؛ بنابر این در نگاه عقلانی و منطقی به زن، تعریفی که از زن و جایگاه زن در خانواده و اجتماع میشود، رویکردی عقلانی و منطقی است و اولین مواجهه منطق و استدلال با سرمایه و سود، این است که نگاه منطقی یک نگاه پیش برنده است و این نگاه درست و پیشبرنده باید درباره زن و خانواده شکل گیرد تا برای همه جامعه قابل توجیه و فهم باشد.
نوروزی ادامه داد: در نگاه عقلانی و استدلالی، یک زن، جایگاه و مقام تعلیم و تربیتی در خانواده دارد و میتواند خانواده را به کمال برساند و در جامعه نقش مهمی ایفا کند. اگر بخواهیم راه سازنده جامعه را در خانواده ببینیم، میتواند در کمال اجتماعی هم مؤثر باشد؛ بنابر این تربیت یک زن، چگونگی تشکیل خانواده، نهادینه شدن مفاهیم اخلاقی و رفتاری در خانواده و نظام حقوقی حاکم بر خانواده اهمیت ویژهای پیدا میکند.
وی تأکید کرد: هر چقدر رویکردهای استدلالی و عقلانی ما قویتر باشد، حرفمان در مقابل نگاه سرمایهمحور جلوتر خواهد بود، چرا که انسانها در مقابل استدلال و منطق سر تعظیم فرود میآورند، ولو اینکه ما را قبول نداشته باشند. این رویکرد باید در تمام ساختارها، حوزههای علمی، تولید محتوا و حوزههای گفتمانساز و ... باشد؛ از این رو پیشفرض و مقدمه قوانین عادلانه نگاه عقلانی است و این در حوزه زن و خانواده بروز و ظهور مناسبی داشته و در مقابل شانتاژها و فضای رسانهای پیشبرنده خواهد بود. نخبگان جامعه و زنان در اثرگذار بودن این نگاه استدلالی نقش بسیار مهمی دارند؛ چرا که در جایگاههای تولید محتوا، هر گزارهای را بخواهیم در حوزه زن و خانواده تعریف کنیم و یا به شبههای پاسخ دهیم، باید ریشه کارمان استدلالی باشد. ما خارج از استدلال نمیتوانیم، بر مبنای سلیقه، رویکردهای ناپایدار و ... زن را تعریف کنیم. اگر در این مواجهه رویکرد منطقی قوی و درست باشد، پاسخهای خوبی دریافت خواهیم کرد.
نوروزی با تأکید بر مطالبهگری زنان در جامعه بیان کرد: در مقابل وضعیت زن در غرب، آمار بالای سقط جنین، ناامنی در خانواده، تجارت اقتصاد غرب از زن، یک نظام استدلالی میخواهیم که کرامت و جایگاه زن در خانواده تعریف شده باشد. زنی که در این نظام، جایگاه تعلیم و تربیت دارد و اگر بخواهد وارد اجتماع شود، جامعه باید چه نگاهی به او داشته باشند؟ نظام قانونگذاری در حوزه فعالیتهای اقتصادی و مشارکتهای اجتماعی چه بایستهها و ضرورتهایی دارد؟ اگر رویکرد اسلامی درست و قوی وارد جامعه شود و تولید محتوای درستی انجام شود و از نخبگان در این زمینه بهره گرفته شود، حوزه زن و خانواده دیگر سلیقهای نخواهد بود.
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب در پایان گفت: قوانین ما که ریشه فقهی دارند، چون همزمان هم، زن به ما هو زن را میبیند و هم به زن و تکالیفش در حوزه خانواده و حقوق زوجین توجه میکند، بنابر این همه اینها باید تبدیل به گفتمانهای اجتماعی شود و در گفتمانهای اجتماعی این نگاه استدلالی و منطقی را ایجاد کنیم و نشر بدهیم، چرا که این نگاه پیشبرنده است و با هر عینکی به آن نگاه کنید، ولو با عینک بدبینی و دشمنی، اهرم منطق و استدلال قوی خواهد بود و اگر رسانه فضاسازی کرده و شیطنتهایی داشته باشد، این فضا با فضای استدلال و منطق روشن خواهد بود.
گفتوگو از سمیه قربانی
انتهای پیام