دشمنان در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردند
کد خبر: 4194251
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
علیرضا مختارپور:

دشمنان در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه علم، فناوری و پیشرفت همان‌قدر که می‌تواند در راستای خدمت به بشر باشد، می‌تواند برای ضدسعادت و در مسیر شقاوت و بدبختی بشر استفاده شود، گفت: نگاهی به وضعیت جهان امروز و سوءاستفاده دزدان علم و فناوری برای حمله به غزه و نابودی میراث فرهنگی و تاریخی غزه، نشان می‌دهد از این علم سوءاستفاده می‌شود.

دزدان علم و فناوری در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با عنوان «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» صبح سه‌شنبه ۲۶ دی با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور برگزار شد.  

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم گفت: اگر هدف از خلقت انسان و جهان را تحقق کمال فردی و اجتماعی انسان بدانیم، هدف‌داری آفرینش هم امری مسلم فرض شده است. تمام مخلوقات جهان و استعداد‌های فکری و روحی که در انسان نهادینه شده است، برای رسیدن انسان به کمال یک ضرورت است؛ چراکه جهان و انسان با هدف رسیدن به کمال آفریده شدند.

وی هدف از خلقت انسان را کمال‌نگری دانست و افزود: برخی از مفسران از آیه «لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها» کم‌عملی انسان را برداشت کردند، اما مفسران دقیق‌نظری هم بودند که به فضیلت برتری اخلاق علم و کمالات تأکید داشتند. بنابراین همه این کمالات و امکان تحقق آن در انسان بوده، وگرنه خداوند بر امر غیرممکن و محال تأکید نمی‌کرد.

دزدان علم و فناوری در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردند

مختارپور ادامه داد: علم و فناوری و پیشرفت در این امور همان‌قدر که می‌تواند در راستای خدمت به بشر باشد، می‌تواند برای ضدسعادت بشری و در مسیر شقاوت و بدبختی بشر استفاده شود، نگاهی به وضعیت جهان امروز و سوءاستفاده دزدان علم و فناوری برای حمله به غزه و نابودی میراث فرهنگی و تاریخی غزه، نشان می‌دهد از این علم سوءاستفاده می‌شود.

سعیده اکبری داریان، دبیر علمی این جشنواره در ادامه با اشاره به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه گفت: ما امسال ۱۴۱ اثر دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته افزایش داشت. از این تعداد ۶۴ اثر در قالب کتاب، ۲۰ اثر طرح پژوهشی، ۲۴ اثر پایان‌نامه ارشد، ۲۰ اثر پایان‌نامه دکتری و ۱۳ اثر پیشنهاد بود.

دزدان علم و فناوری در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردند

وی افزود: در بررسی‌های اولیه کمیته علمی، آثاری که سال انتشار، محور‌ها و یا قالبشان با فراخوان جشنواره تطابق نداشت، حذف و ۹۲ اثر به داوری ارسال شد. پس از داوری ۳۷ اثر برای داوری به مرحله دوم راه پیدا کرد که بخشی از کاربرگ ارزیابی متعلق به اعضای کمیته علمی بود و از این تعداد ۱۲ اثر به مرحله نهایی رسید.

اکبری داریان در ادامه گفت: امسال مشارکت داوران برون‌سازمانی ۷۶ درصد و ۲۴ درصد داوران درون سازمانی بودند. امسال توزیع جغرافیایی داوران نیز گسترده بود و از ۱۳۵ داور ۹۸ نفر از تهران و بقیه از استان‌هایی مانند خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان، همدان، البرز، مازندران، بوشهر، سمنان، قم، کردستان، کرمان، گیلان و یزد بودند.

دزدان علم و فناوری در حمله به غزه از علم سوء‌استفاده کردند

وی تصریح کرد: آینده پژوهش در سایه هوش مصنوعی از یک سو، مسیری پر از ابتکار و تحولات فراگیر را طی می‌کند و از سوی دیگر دارای چالش‌ها و تهدید‌هایی است. هوش مصنوعی با قابلیت‌های بی‌نظیر در تحلیل داده‌ها، بهینه‌سازی فرایند‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تحولی شگرف را در کسب و کار‌ها ایجاد کرده است و آینده را به جهانی پیچیده، هوشمند و هموار و در عین حال پرچالش تبدیل خواهد کرد.

دبیر علمی این جشنواره ادامه داد: این فناوری نه تنها امکانات بیشتری را برای زندگی ما فراهم می‌آورد بلکه می‌تواند مسیری برای افزایش هوشیاری و ارتقای توانایی‌های انسان فراهم کند.

انتهای پیام
captcha