آشنایی دانش‌آموزان یزدی با مفاهیم قرآن در قالب قصه و بازی
کد خبر: 4198254
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

آشنایی دانش‌آموزان یزدی با مفاهیم قرآن در قالب قصه و بازی

مربی دبستان قرآنی علم‌الهدی یزد با اشاره به آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم و آموزه‌های قرآن در قالب قصه و بازی با برگزاری جشنواره رحمت، گفت: دانش‌آموزان در این جشنواره در قالب قصه و بازی با مفاهیم قرآن آشنا و بدین نحو ماندگاری مفاهیم در ذهن آنان رقم می‌خورد.

جشنواره رحمتاهتمام به آموزش قرآن کریم از جمله مأموریت‌های ویژه مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم است که در همین راستا جشنواره قرآنی «رحمت» ویژه دانش‌آموزان مدارس این مؤسسه با هدف تربیت عملی و آموزش آداب اسلامی در تمامی شعب سراسر کشور برگزار می‌شود.

جشنواره «رحمت» مخفف روخوانی، حفظ، مفاهیم و تربیت اسلامی و تجوید است و یکی از نکات ویژه این جشنواره این است که قبل از اجرای آن برای همه دانش‌آموزان قرآنی یک جایزه در نظر گرفته می‌شود که با شروع جشنواره برای آن‌ها ارسال خواهد شد و در ادامه برای برگزیدگان نیز جوایز ارزنده‌ای در نظر گرفته می‌شود.

این جشنواره برای دومین سال در بین 51 مدرسه قرآنی مؤسسه جامعة‌القرآن با شعار «درست و زیبا نماز بخوانیم» از اواخر آذرماه در دستور کار مدارس به‌ویژه مدارس یزد قرار گرفت و اکنون در مرحله داوری قرار دارد. در همین راستا خبرنگار ایکنا از یزد با فاطمه حیدری و بنت‌الهدی حمیدی مدیر و مربی دبستان قرآنی علم‌الهدی یزد، همچنین اشرف‌سادات حیدری، آموزگار پایه اول دبستان کریم اهل بیت(ع) شهرستان مهریز به گفت‌وگو نشست.

فاطمه حیدری، مدیر دبستان قرآنی علم‌الهدی یزد به ایکنا گفت: این دومین دوره برگزاری جشنواره است که در دو مقطع پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی در رشته‌های قصه، نمایش، بازی کلاسی و همخوانی در مورد نماز ویژه پیش دبستانی‌ها و حفظ، مفاهیم، تجوید، آداب اسلامی و روانخوانی در قالب آزمون کتبی و شفاهی ویژه دبستانی‌ها برگزار می‌شود.

وی «درست و زیبا نماز بخوانیم» را شعار امسال جشنواره رحمت بیان کرد و افزود: دانش‌آموزان در جریان این جشنواره مفاهیم و ارکان نماز و طریقه خواندن صحیح نماز را فرا می‌گیرند و به‌صورت غیرمستقیم با مفاهیم جزء 30، آداب اسلامی و آموزه‌های دینی آشنا می‌شوند.

حیدری به استقبال خوب دانش‌آموزان از جشنواره امسال، به برگزاری مراسمی با حضور حجت الاسلام محمدی، نماینده دفتر امام جمعه یزد اشاره کرد و گفت: در قالب این مراسم از نازنین زهرا نعیمی، دانش‌آموز این دبستان که به تازگی توانسته حافظ کل قرآن شود، تجلیل به عمل آمد. همچنین به همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در جشنواره رحمت امسال هدایایی اهدا شد.

مدیر دبستان قرآنی علم‌الهدی یزد با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان این دبستان در جشنواره قرآنی رحمت بیان کرد: خوشبختانه دو نفر از دانش‌آموزان این دبستان توانستند در نخستین جشنواره رتبه برتر را کسب کنند و امیدواریم امسال نیز رتبه‌های برتری داشته باشیم.

بنت‌الهدی حمیدی، مربی قرآن ویژه دبستان علم‌الهدی یزد با اشاره به اینکه دوره آموزش قرآن ویژه شامل تجوید، روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و مفاهیم قرآن می‌شود، گفت: برای دومین سال شاهد برگزاری جشنواره رحمت در بین مدارس جامعةالقرآن هستیم که در قالب آن دانش‌آموزان به‌وسیله قصه و بازی با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند. چون کودکان در قالب قصه و بازی بیشتر با قرآن انس گرفته و مفاهیم قرآن کریم به این طریق در ذهن آنان ماندگار می‌شود.

حمیدی افزود: همچنین قصه‌های قرآنی برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر ارائه می‌شود به نحوی که دانش‌آموزان متن و ترجمه قرآن را با زبان ساده و روان به‌وسیله قصه فرا می‌گیرند و سپس هدف و اهدافی که از قصه‌های قرآنی دریافت می‌کنند، را اجرا کرده و برای سایر دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

این مربی قرآن بیان کرد: اگر بتوانیم قرآن را به خوبی برای کودکان بیان کرده و قشنگی‌های این کتاب الهی را بیان کنیم، قطعاً کودکان به قرآن علاقه بیشتری نشان می‌دهند و یاد می‌گیرند که قرآن از مفاهیمی برخوردار است که می‌توانند زندگی آنان را قشنگ‌تر کند و  با دوستی و ارتباط با قرآن زندگی بهتری خواهند داشت.

اشرف‌سادات حیدری، آموزگار قرآن پایه اول دبستان کریم اهل بیت شهرستان مهریز که در مرحله اول جشنواره رحمت توانست حائز رتبه برتر شود نیز به ایکنا گفت: دانش‌آموزان در قالب این جشنواره درس آداب اسلامی را با بازی فرا گرفتند و این اجرا توانست در مرحله اول جشنواره حائز رتبه هفتم شود.

وی ادامه داد: امسال نیز با توجه به اینکه بازی یکی از بخش‌هایی است که خردسالان و کودکان می‌توانند ارتباط بهتری با قرآن داشته و مفاهیم قرآن را با بازی به خوبی فرا گیرند، با روش‌های نوین و خلاقانه در رشته بازی شرکت کردم و امیدوارم بتوانیم رتبه برتر را در کشور کسب کنیم.

حیدری بیان کرد: جشنواره رحمت هر ساله برگزار می‌شود و یکی از مهمترین اهداف آن، نهادینه کردن خصوصیات و رفتارهای قرآنی و کاربردهای قرآن در زندگی است و خوشبختانه از سطح بالایی برخوردار بوده و استقبال خوب دانش‌آموزان را شاهد هستیم.

گفتنی است، ارسال آثار به جشنواره قرآنی «رحمت» در قالب تولید رسانه‌ای و به‌صورت کلاسی انجام می‌شود و کلاس‌های برتر از بین 51 مدرسه جامعة‌القرآن الکریم سراسر کشور انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام
captcha