اولین نمایشگاه قرآنی ایران در اولین هتل حلال تایلند افتتاح شد + فیلم و عکس
کد خبر: 4198356
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

اولین نمایشگاه قرآنی ایران در اولین هتل حلال تایلند افتتاح شد + فیلم و عکس

اولین نمایشگاه آثار و محصولات فرهنگی هنری قرآنی جمهوری اسلامی ایران در تایلند با حضور معاونان رئیس مجلس، معاون وزیر فرهنگ تایلند و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان صبح امروز در نخستین هتل حلال این کشور در بانکوک افتتاح شد.

به گزارش ایکنا از تایلند، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در محل مجموعه المیراث شهر بانکوک کشور تایلند و با حضور سیدرضا نوبختی، سفیر ایران؛ مهدی زارع، رایزن فرهنگی ایران و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر فرهنگ تایلند افتتاح شد و رسماً آغاز به کار کرد.

در ابتدا پس از خیر مقدم به مسئولان تایلندی از سوی سفیر ایران، مهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره آثار به نمایش گذاشته شده در این رویداد اعم از آثار هنری، محصولات قرآنی و فرهنگی، کتاب و صنایع دستی مرتبط با قرآن توضیحاتی را برای معاون وزیر فرهنگ تایلند ارائه داد و از ظرفیت‌های آموزشی و هنری ایران در عرصه قرآن یاد و برای انتقال این هنرها به فرهنگ‌دوستان تایلند اعلام آمادگی کرد.


در ادامه، فونپوم ویپاتیپومیپیرات(Phonpoom Vipattipumiprates)، معاون وزیر فرهنگ تایلند هم در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه قرآن، فرهنگ ایران را فرهنگی غنی توصیف کرد که طی شکوفایی دو هزار ساله خود همچنان این سنت‌های غنی فرهنگی و مذهبی توسط مردم ایران در سبک زندگی آنان حفظ شده است.

  • گزارش تصویری کامل مراسم افتتاحیه این نمایشگاه قرآنی را در صفحه عکس خبرگزاری ایکنا ببینید.

اولین نمایشگاه قرآنی ایران در اولین هتل حلال تایلند افتتاح شد + عکس
معاون وزیر فرهنگ تایلند حضور در مراسم افتتاحیه آثار قرآنی را باعث سرور و افتخار خود دانست و افزود: پس از سال ۱۹۵۵ و  شروع روابط دیپلماتیک ایران و تایلند همکاری‌های گسترده‌ای در ابعاد مختلف بین دو کشور و مقامات بلندپایه شکل گرفته و وزارت فرهنگ تایلند به اهمیت قرآن به عنوان مهمترین کتاب مسلمانان پی برده است و از این رو موزه «میراث فرهنگی اسلامی و مرکز آموزش قرآن» را در مقابل مدرسه سامانمیت ویتتایا در استان ناراتیوات تأسیس کرده‌ایم که این موزه میراث فرهنگی اسلامی و مرکز قرآن‌آموزی به زودی منبع بزرگ فرهنگی برای مطالعه قرآن خواهد بود و این مکان به میراثی فرهنگی اسلامی در تقویت سطح آگاهی مردم استان‌های مرز جنوبی مبدل خواهد شد.
وی در ادامه افزود: نمایشگاه حاضر که تلفیقی از هنر معاصر قرآنی ـ ایرانی است، کمک شایان توجهی به ارتقای سطح مبادلات فرهنگی ـ اسلامی و روابط دیپلماتیک دو کشور می‌کند و زمینه‌های همکاری بیشتری را فراهم می‌سازد.  
معاون وزیر فرهنگ تایلند برپایی اولین نمایشگاه قرآنی ایران در تایلند را موجب تقویت افق فرهنگ محلی، جذب گردشگری فرهنگی ـ هنری و همچنین فرصتی برای هنرمندان تایلندی دانست تا سطح همکاری‌ها و هنر اسلامی خود را در صحنه بین‌المللی تقویت کنند.
وی در انتها برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برای تقویت هر چه بیشتر روابط فرهنگی طولانی مدت برای دو کشور شمرد و از برگزار کنندگان آن به‌ویژه همتای ایرانی خود علیرضا معاف قدردانی کرد.

معاون وزیر فرهنگ تایلند در جریان بازدید از کتب و محصولات فرهنگی و آثار قرآنی به نمایش در آمده در این رویداد؛ از محصول قرآنی ایران با تکنولوژی واقعیت مجازی VR نیز بازدید و به وسیله عینک این محصول، بخش‌هایی از صحنه‌های به تصویر کشیده شده سوره بقره را تماشا کرد.

مهدی زارع، رایزن فرهنگی ایران در تایلند نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار درباره اهمیت برگزاری نمایشگاهای قرآن و اهمیت این کتاب آسمانی در دنیای اسلام و پیاده‌سازی آموزه‌‌های قرآنی در روابط بین‌الملل سخن گفت.

سیدرضا نوبختی، سفیر ایران در تایلند هم طی سخنانی در ابتدا ضمن تشکر از معاون فرهنگ تایلند برای حضور در این برنامه از مواضع تایلند در حمایت از فلسطین و سیاست‌های بانکوک در محکومیت جنایات علیه ملت فلسطین تقدیر و تشکر کرد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان نیز طی سخنانی ابتدا درباره ویژگی‌های تربیتی آموزشی قرآن کریم سخن گفت و تأکید کرد: در سراسر قرآن آموزه‌های رحمت، مهربانی و انسان‌دوستی موجود است و اگر به تمام آموزه‌های قرآن بنگریم نمود آن در فرهنگ کشورهای مختلف به‌ویژه تایلند که مردمی بسیار آرام، صمیمی و مهربان دارد، یافت می‌شود.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاف در ادامه درباره ماهیت این رویداد و نوع فعالیت‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی ایران در کشورهای دیگر توضیحاتی ارائه داد و اعلام آمادگی کرد در صورت آمادگی تایلند می‌شود این نمایشگاه‌ها را در قالب‌های مختلف توسعه و ادامه داد.

مراسم افتتاح این نمایشگاه با اهدای هدایای مسئولان دو کشور به رسم یادبود به یکدیگر همراه بود.

گفتنی است این نمایشگاه با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند افتتاح شد و تا 11 فوریه(22 بهمن) در مجموعه المیراث بانکوک ادامه دارد.

 
خبرنگار: علی قلعه‌بان
انتهای پیام
captcha