دانشگاه جای افراد مستعد و ممتاز است
کد خبر: 4200737
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
امام جمعه اصفهان:

دانشگاه جای افراد مستعد و ممتاز است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه حذف آزمون ورودی به دانشگاه‌ها امری نادرست است، گفت: گاهی دانشگاه جمعیت دانشجوی زیادی دارد، ولی این جمعیت استعداد کافی ندارد؛ بنابراین افراد مستعد و ممتاز باید در دانشگاه پذیرفته شوند.

سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام‌جمعه اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین اختتامیه سومین جشنواره دستاوردها و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌ نور سراسر کشور (رویش، حرکت، نشریات) به میزبانی استان اصفهان، امروز، 30 بهمن‌ماه جاری در سالن اجتماعات مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل‌ البیت(ع) برگزار شد.

آیت‌الله سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: صرف درس خواندن دانشجو کافی نیست و خوشحالم که دانشجویان‌ چنین آثار فاخری ارائه کردند، ولی باید به مرور کارهای بزرگتری انجام دهند.

وی تصریح کرد: حذف نمره و امتحان برای ورود به دانشگاه امری نادرست است، همه انسان‌ها بااستعداد نیستند و گاهی دانشگاه جمعیت دانشجوی زیادی دارد، ولی این جمعیت استعداد کافی ندارد. دانشگاه باید کسانی را بپذیرد که از ابتدا جزو افراد ممتاز بوده‌اند‌‌‌، سپس امتحاناتی برگزار شود تا افراد مستعد وارد دانشگاه شوند، نه اینکه جمعیت زیادی به دانشگاه بیایند، ولی تعداد کمی از آنها با موفقیت از آن خارج شوند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه جامعه به همه استعدادها و مهارت‌ها نیاز دارد، ادامه داد: جامعه فقط دکتر و مهندس نمی‌خواهد؛ بلکه مهارت‌هایی وجود دارد که برای کسب آنها به تحصیلات دانشگاهی نیازی نیست و در صورت نبود این مهارت‌ها، جامعه فلج می‌شود؛ بنابراین نباید همه هدف خود را به دانشگاهی کردن کل جامعه معطوف کنیم.

وی افزود: دانشگاه باید زنان متخصص را در حوزه مسائل مربوط به بانوان پرورش دهد تا مجبور نباشند برای حل مسائل خاص خود به متخصصان و پزشکان مرد مراجعه کنند. اصل اسلام بر پایه علم‌آموزی است و هیچ‌کس با علم‌آموزی مخالف نیست، ولی باید علمی را بیاموزیم که مورد نیاز جامعه باشد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به سرآمد بودن اصفهان در عرصه هنر، علم، جهاد و شهادت گفت: اصفهان سردمدار علم‌آموزی و مهارت‌افزایی است و برگزاری این جشنواره در اصفهان نیز مایه مباهات محسوب می‌شود. ما باید رشد معنوی و فنی را با هم تلفیق کنیم و دانشگاه پیام‌نور در این زمینه در مقایسه با دیگر رقیبان خود پیشگام است.

وی با بیان اینکه انتخابات یک واجب اجتماعی است، تأکید کرد: اگر مشارکت در انتخابات حداقلی باشد، دشمنان به کشور ما طمع می‌ورزند و آن را تمایل نداشتن مردم به حکومت تلقی می‌کنند. در جنگ اخیر اسرائیل و غزه، دشمن قدرت سخت جمهوری اسلامی را درک کرد و ما نباید با مشارکت حداقلی این قدرت را تضعیف کنیم.

جهت‌گیری دانشگاه پیام نور متناسب با نیاز زمان است

در ادامه، محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه این جشنواره حرکت بسیار بزرگی به شمار می‌رود، اظهار کرد: اهداف این جشنواره بسیار متعالی است و دانشگاه پیام‌نور با برگزاری آن، جهت‌گیری دقیق و صحیحی متناسب با نیاز زمان اتخاذ کرده است. در بخش رویش، هدف شناسایی و تشویق فعالان کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی است و اگر در کل کشور فقط این ظرفیت‌ها را بشناسیم، بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما شناخته نشدن کارهای فراوان و ظرفیت‌های بسیار غنی جامعه است، گفت: به همین دلیل نمی‌توانیم ظرفیت‌ها را به کار بگیریم و دانشگاه پیام نور با این جشنواره می‌تواند این دغدغه را رفع کند. همچنین در بخش حرکت، ایده‌های خلاقانه، مسئولیت اجتماعی، گفت‌وگوی دانشجویی، کرسی آزاداندیشی و شناخت گروه‌های تئاتر، فیلم و موسیقی جزو اهداف اصلی جشنواره بوده است. این موضوعات حفره‌های اصلی جامعه ماست و دانشگاه پیام نور دقیقاً بر این خلأها دست گذاشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: ما کرسی آزاداندیشی تخصصی نداریم، مراکز صنعتی کشور به دانشگاه وصل نیست و ظرفیت‌های بسیار زیاد دانشجویان در جای خودش به‌کارگیری نمی‌شود. از جمله دیگر اهداف این جشنواره، آشنایی با ظرفیت و توانمندی دانشجویان در عرصه نشریات دانشجویی بوده، ولی تاکنون نشریات دانشجویی در حوزه رسانه‌ای دیده نشده است. اگر دانشگاه پیام‌ نور همت کند و این حوزه را گسترش دهد، اقدام بسیار ارزشمندی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین رویداد کشور انتخابات است، توضیح داد: همه دشمنان سعی می‌کنند انتخابات محقق نشود. هر فرد در جامعه ایرانی وظیفه دارد در حوزه فعالیت خود در راستای این امر گام بردارد؛ زیرا عزت، شرف، امنیت ملی و اقتدار ما به انتخابات بستگی دارد.

پیام نور؛ دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی

همچنین ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه‌های پیام‌ نور کشور در این مراسم ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و دانشجویان شرکت‌کننده در آن بیان کرد: جشنواره حرکت، رویش و نشریات، تلاشی در راستای بالندگی، پویش و شکوفایی است. این جشنواره در بخش کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه، پل ارتباطی برای مهارت‌آموزی است. نزدیک به ۲۴ هزار عضو هیئت علمی و ۳۷۰ هزار دانشجو در کشور در حال حاضر در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند.

وی با تأکید بر این موضوع که دانشگاه پیام نور نماد آموزشی «آموزش برای همه کس، همه جا و همه وقت» است، گفت: ما مدعی هستیم که عدالت آموزشی را با این دانشگاه محقق کرده‌ایم. نزدیک به ۳۰۰ نفر از مدیران فعلی کشور از تحصیل‌کرده‌های دانشگاه پیام‌نور هستند. در کنکور‌های کارشناسی ارشد و دکترا، تعداد بسیاری از پذیرفته‌شدگان را فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور تشکیل می‌دهند؛ زیرا هر آزمون در این دانشگاه بسان یک کنکور است و فارغ‌التحصیلان ما همواره آمادگی شرکت در کنکور را دارند.

رئیس دانشگاه‌های پیام نور کشور تصریح کرد: این مجموعه مدعی دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی است؛ همچنین پرچمدار عدالت آموزشی، کرامت انسانی، روشنگری و تربیت دانشجو در تراز انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌ نور همیشه جزو بهترین دانشجویان، تصمیم‌سازان و عزت‌آفرینان بوده‌اند، اظهار کرد: دانشگاه پیام‌ نور از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که ما همواره به آن افتخار و مباهات می‌کنیم. دانشگاه مظهر مشارکت عمومی است. سیاستمداران بد به‌وسیله مردمان خوبی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، انتخاب می‌شوند؛ بنابراین هم در انتخابات خبرگان ‌و هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پرشور  و مشارکت مردمی را مشاهده خواهیم کرد. امیدوارم دانشگاه پیام‌نور با اقدامات خود برای کارآفرینی و مهارت‌افزایی بتواند با قاطعیت، مأموریت خاص خود را که تبدیل دانشگاه به مجموعه باز و عمومی است، تحقق ببخشد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha