سراب آزادی
کد خبر: 4202225
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
یادداشت

سراب آزادی

«حجاب» اولین سنگر دفاع از عفاف و کرامت زنان ایرانی است که دشمنان به خوبی آن را درک کرده و با صرف میلیاردها دلار تلاش دارند که حجاب را از دختران و زنان عفیف و پاکدامن ما بردارند تا بنیان‌های خانواده متزلزل شوند.

«زن، زندگی، آزادی»؛ از سراب تا انتخاباحسان انصاری؛ مدرس، پژوهشگر و فعال فرهنگی طی یادداشتی که در  اختیار ایکنا قرار داده، به واکاوی موضوع حجاب و عفاف پرداخته که در ادامه می‌خوانید. 

«یکی از بزرگترین نعمت‌ها و موهبت‌های الهی به انسان، نعمت «اختیار» است و استفاده صحیح و بجا از آن در مسیر رشد و تکامل، نه تنها قدرشناسی از خالق است؛ بلکه زمینه شکوفایی استعدادها و تحقق کرامت انسانی را در پی خواهد داشت و این‌گونه، جهانی بهتر از امروز را شاهد خواهیم بود.

در طول تاریخ، از پیش از هبوط آدم(ع) تا به امروز، همواره جدال «نور و ظلمت»، «عقل و جهل»، «خیر و شر» به صورت پیدا و پنهان بوده و خواهد بود. انسان‌های متعالی و خداجو همواره بر مدار عقل، نور و خیر گام نهاده و می‌نهند و اهریمنان برخلاف آن. در این میانه، دشمنان و راهزنان طریق الهی می‌کوشند که انسان را از مسیر مستقیم، ناامید و منحرف کنند.

شوربختانه، در سال گذشته شاهد بودیم که دشمنان قسم خورده این آب و خاک، با توسل به قدرت رسانه (امپراتوری رسانه)، مسیر رشد و تعالی و پیشرفت جوانان ایرانی را تیره و تار کردند و با طرح شعاری توخالی به ترسیم سرابی به نام «زن، زندگی و آزادی» پرداختند و با ایجاد جنگ رسانه، کم‌کم همین شعار به عنوان رمز فتنه‌ای خانمان‌سوز تبدیل شد.

«تعرض به کرامت انسانی بانوان محجبه و کشیدن چادر، لیدرسازی از بانوان و تشویق به ضرب و شتم نیروهای حافظ نظم و امنیت و اقدامات هنجارشکنانه همچون کشف حجاب، آغوش رایگان و ...» تنها نمونه‌ای از این سراب است و در پی آن، شاهد تضییع حقوق و جایگاه والای زنان ایرانی هستیم و این آخرین تلاش مذبوحانه دشمن در هجمه علیه اسلام و ایران در سال 1401 بود.

توجه ویژه به حقوق و تکالیف بانوان به تناسب تکوینی و جایگاه تشریعی آن‌ها، یکی از اصول مسلم نظام حقوقی اسلام است و در «ولایت تشریعی» نیز به مصدریت قرآن و سنت اهل بیت(ع)، زن نیز دارای شخصیت قانونی است. جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از شریعت و حقوق بشر اسلامی، نظام حقوقی و تکالیف زنان را در عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی تدوین کرده تا زمینه رشد متوازن مادی و معنوی آن‌ها را ایجاد کند. 

در سوی دیگر، بیشتر تصویرسازی‌های رسانه‌ای جهان به گونه‌ای طراحی شده تا زن مسلمان را دچار آپارتاید جنسی و فاقد حقوق مطرح و کشورهای غربی با انگارهای لیبرالیستی را در شاخص توسعه جنسیتی دارای رشد و جهان اسلام را دچار نزول معرفی می‌کند. اوج نفوذ این نگاه و نگرش در بین زنان و دختران ایرانی را در جنبش «زن، زندگی، آزادی» بروز کرد که در پی تحریف حقیقت حقوق زنان مسلمان و ایرانی بود.

اما به راستی رهاورد شعار و فتنه «زن، زندگی، آزادی»  برای ما چه بود؟ بدون تعارف باید گفت که در پس این سراب واهی، رهاوردهای بسیار تلخی نهفته است که شاید ساده‌انگارانه‌ترین آن، تنها کشف حجاب است و در گام‌های بعدی، «خیانت و طلاق» محصول دیگری از آزادی نامشروع زنان است که مستقیماً خانواده‌ها را نشانه می‌گیرد و رفته رفته آینده خانواده بزرگتری به نام «ایران» را نشانه خواهد گرفت.

 «حجاب» اولین سنگر دفاع از عفاف و کرامت زنان ایرانی است که دشمنان به خوبی آن را درک کرده و با صرف میلیاردها دلار تلاش دارند که حجاب را از دختران و زنان عفیف و پاکدامن ما بردارند تا بنیان‌های خانواده متزلزل شوند و نسل‌های امروز و آینده ایران را زمین‌گیر کنند و سرانجام به آسانی سرمایه‌های مادی و انسانی ما را به تاراج ببرند؛ اما «زهی خیال باطل».

«زن، زندگی، آزادی»؛ از سراب تا انتخاب

باید باور کنیم که شکستن قبح حجاب با برداشتن روسری، تازه اول راه است برای هزار و یک اتفاق دیگر. ما با آزادی مخالف نیستیم؛ خدا انسان را آزاد و مختار آفریده است. اما کدام آزادی؟ آزادی که کرامت انسانی و رشد و تعالی مردان و زنان را در دنیا و آخرت به همراه دارد یا سراب آزادی غربی که چیزی جز تباهی مردان، زنان و نسل‌های آینده، ارمغان و دستاوردی ندارد! 

ما هرگز منکر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان عزیزمان نیستیم؛ اما راهکار برون‌رفت از این مسائل و مشکلات چیست و کجاست؟ «اتحاد و انسجام» یکی از راهکارهای مؤثر و راه حل مناسبی است برای کم و برطرف کردن مشکلات و مسائل پیشروی جامعه ما و بالتبع آن یکی از لوازم رسیدن و داشتن زندگی نسبتاً خوب و آبرومندانه است. بنابراین، باید همه همدل و همراه برای حل مشکلات و مسائل جامعه با نگاه به منافع و مصالح ملی و دستیابی به امنیت پایدار ملی توجه و تمرکز کنیم و اگر لازم بود در رفتارهایمان تغییر بدهیم.  

بدیهی است که مشکلات و مسائل ما برای تقویت اقتصاد خانواده و ایجاد زندگی آبرومندانه با نگاه به توانمندی‌های داخل امکان‌پذیر و حل‌شدنی است و می‌دانیم که برای حل مشکلات ما در خارج از کشور خبری جز وابستگی نیست.   

در پایان برای رسیدن به زندگی خوب و آبرومندانه باید با پذیرش راستین و پیاده‌سازی آموزه‌های والای اسلام محمّدی و با استفاده و استناد از قانون اساسی و قوانین کشور و مطالبه‌گری درست و بجا مانع از حضور و فرصت‌طلبی دشمنان و بدخواهان نظام در صفوف شهروندان باشیم و با انتخاب درست و هوشمندانه، زمینه‌ساز امید و پیشرفت جوانان، دختران و پسران و آینده‌سازان این کهن سرزمین همیشه جاویدان باشیم. 

انتهای پیام
captcha