اعلام فراخوان همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»
کد خبر: 4202507
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

اعلام فراخوان همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی المصطفی از اعلام فراخوان مقاله ویژه همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» به ۶ زبان خبر داد.

سیدمهدی طاهری، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمهدی طاهری، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی جامعه المصطفی العالمیه امروز چهارشنبه نهم اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۷۵ سال از آغاز اشغالگری در فلسطین می‌گذرد و آنچه مسلم است از آغاز این روز نکبت یعنی از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۳ چنین همایش بین‌المللی با این هدف‌گذاری و این گستردگی تاکنون برگزار نشده است.

دبیر علمی همایش صهیونیسم را یک جریان نژادپرستانه دانست و با بیان اینکه پایه‌گذاری آن در سال ۱۹۴۷ با هدف ایجاد هویت ملی و تأسیس ملت یهود آغاز شد، افزود: اشغال سرزمین فلسطین نخستین هدف این جریان نژادپرستانه است که مبتنی بر اعلامیه بالفور در ابتدا تحت عنوان خانه ملی یهودیان آغاز به کار کرد. تسلط بر فلسطین، شامات و در نهایت سلطه بر کل خاورمیانه با شعار «از نیل تا فرات» راهبرد این جریان نژادپرست است.

طاهری با اشاره به تاریخچه رویداد‌های تحولی شکل گیری و تقویت جریان نژاد پرستی صهیونیسم در گذرگاه‌های مختلف تاریخ ۷۵ ساله، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به خوبی با بازشناسی خوی استکباری این رژیم منفود و کودک کش، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز قدس» نام‌گذاری و فلسطین را مهمترین مسئله دنیای اسلام دانست.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ـ اسلامی جامعه المصطفی، مقابله با تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات با حضور اقوام اصلی سرزمین فسطین را مهم‌ترین راهبرد انقلاب اسلامی در مواجهه با مسئله فلسطین دانست و تصریح کرد: علی رغم اهمیت مسئله فلسطین و پرداختن به آن از نظر پژوهشی و تحقیقی، تاکنون با خلأ برپایی همایش جامعی که تمام موضوعات علوم انسانی را تحت پوشش قرار دهد، مواجه بوده‌ایم.

همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» به ۶ زبان فراخوان مقاله داد

استاد جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین محور‌های فراخوان همایش پرداخت و گفت: فراخوان مقالات همایش در سه بخش «مبانی فکری و اندیشه‌ای»، «عملیات طوفان الاقصی و پیامد‌های آن»، «راه‌کار‌های حل مشکل فلسطین» با بیش از ۳۰ محور و پوشش ۱۰ رشته علمی را مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: «اندیشه، بنیان‌های فکری و تاریخچه صهیونیسم جهانی»، «پیشینه تاریخی اشغال فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی»، «نقش قدرت‌های بزرگ در تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، اشغال فلسطین و تداوم آن»، «بررسی ماهیت، ابعاد و نتایج اشغالگری فلسطین از منظر حقوقی، سیاسی، رسانه‌ای، اقتصادی، اخلاقی، تربیتی، روانشناسی و ...»، «بررسی اشغال فلسطین از دیدگاه قوانین، اسناد و سازمان‌های بین‌المللی»، «حمایت از مظلوم از دیدگاه اسلام و سایر ادیان»، «مبانی قرآنی، روایی، فقهی، حقوقی، سیاسی و ... در باب مقاومت و مبارزه با اشغالگری»، «وظایف و مسئولیت‌های دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال اشغالگری اسرائیل»، «حمایت برخی دولت‌ها و سازمان‌ها از اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی و پیامد‌های حقوقی، سیاسی، رسانه‌ای، اقتصادی و ... آن در منطقه و جهان»، «بررسی نقض حقوق بشر توسط اسرائیل از منظر فقه، حقوق و اسناد بین‌المللی» و... از جمله محور‌های این همایش علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است.

دبیر علمی همایش خاطرنشان کرد: صهیونیسم جهانی را نباید در رژیم صهیونیستی مستقر در سرزمین‌های اشغالی خلاصه کرد؛ لابی صهیونیستی با بهره‌گیری از اهرم‌های سیاسی، اقتصادی و غول‌های رسانه‌ای، رژیم اسرائیل را به عنوان مدافع فرهنگ و تمدن غربی و اعراب و مسلمانان را نقطه مقابل دموکراسی معرفی می‌کنند که عملیات طوفان الاقصی خط بطلانی بر این رویکرد کشید.

طاهری یادآور شد: آخرین مهلت ارسال مقالات این همایش بین‌المللی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و به شش زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، ترکی استانبولی و اردو خواهد بود و اصل همایش در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ مصادف با ۳۰ می ۲۰۲۴ و ۲۱ ذی القعده ۱۴۴۵ با مشارکت ۱۶ نهاد علمی و آموزشی همکار برگزار خواهد شد.

ارسالی/همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» به ۶ زبان فراخوان مقاله داد

پژوهشگران مقالات را به همراه مشخصات فردی، رتبه علمی، شماره تلفن، پست الکترونیک و رزومه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

مقاله شامل چکیده (۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه)، واژگان کلیدی، مقدمه، متن، نتیجه و منابع باشد.

مقالات در محیط word با فونت ۱۴، به همراه نسخه pdf با حجم ۱۵ تا ۲۵ صفحه (۳۰۰ کلمه‌ای)، از طریق پست الکترونیک و سایت همایش به دبیرخانه ارسال شود.

مقالات ارسالی باید در راستای محور‌ها و موضوعات فراخوان بوده و پیش از این در همایش یا مجله دیگر ارائه یا چاپ نشده باشد.

مقالات خارج از محور‌های فراخوان، پس از تأیید دبیر علمی همایش، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 

مقالات برتر با حضور نویسندگان در همایش ارائه خواهد شد و در مجلات علمی و مجموعه مقالات برتر نیز چاپ می‌گردد.

راه‌های ارتباطی با دبیرخانه همایش به شرح زیر است:

آدرس: ایران، قم، بلوار امین، سه راه سالاریه، مجتمع امین، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، معاونت پژوهش

سایت همایش: https://palestine.hamayesh.miu.ac.ir

پست الکترونیک: palestine@miu.ac.ir 

تلفن دبیرخانه: ۰۰۹۸۲۵۳۲۱۳۳۲۹۲ - ۰۰۹۸۹۹۴۲۰۱۸۴۰۶

انتهای پیام
captcha