«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است
کد خبر: 4207408
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
قرآنیان در بیست و یک سالگی ایکنا تأکید کردند

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

مراسم بیست و یکمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شامگاه 8 فروردین ماه با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

مراسم بیست و یک سالگی ایکنا در نمایشگاه قرآن برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شامگاه 8 فروردین با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان و مدیران امور قرآنی کشور در غرفه ایکنا در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

در این مراسم حسن مسلمی‌نائینی؛ رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی بلده، استاد قرآن، احمد مسجدجامعی، قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی، رحیم خاکی، مؤسس ایکنا، شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بیادی و محمدعلی خواجه پیری، فعال قرآنی،  محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، علیرضا کلانترمهرجردی؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، سیدعلی سرابی، محمد سلیمی، احمد لیایی، محمدرضا پورمعین، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، جعفر رشیدپور، مهدی دغاغله، محمدرضا پورزرگری، حجت الاسلام شاهسونی، مهدی سیفی، مدیر قرآن و عترت شهرداری  تهران، محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن از سوی محمدرضا پورزرگری پیشکسوت قرآنی، علیرضا کلانترمهرجردی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با تاسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری ایکنا تلاش فرهنگی خود را مبتنی بر قرآن شروع کرد. مقام معظم رهبری مطالبه‌ای مطرح کردند که باید الگوی زندگی خود را از مبادی ارزشی که قله آن قرآن است بگیریم و مخاطب این مطالبه دستگاه‌های اجرایی هستند. 

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

وی ادامه داد: تاسیس سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری ایکنا متاثر از همین مطالبه بوده است و امروز ایکنا تنها خبرگزاری قرآن است که در ۲۱ کشور فعالیت دارد و ما امشب در سی و یکمین نمایشگاه شاهد برگزاری بیست و یکمین سالروز تولد خبرگزاری قرآن هستیم و امیدواریم فعالیت این خبرگزاری با تحولات کیفی بیش از پیش مثمر ثمر واقع شود.

لزوم حمایت از خبرگزاری ایکنا

در ادامه این برنامه عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: اگر تاریخ کشورمان را به یک قالی تشبیه کنیم، در این قالی گره‌های خونینی به چشم می‌خورد. ۷۰ سال قبل رژیم آمریکا با کودتای 28 مرداد خفقان را بر این ملت تحمیل کرد. همچنین ۱۰۳ سال قبل بریتانیا با ایجاد قحطی مصنوعی بین ۶ تا ۹ میلیون نفر از نیاکان ما را به کشتن داد. گره دیگری در مسئله غزه اضافه شد که اوج جنایت رژیم صهیونیستی را مشاهده کردیم‌. دو هفته قبل وزیر اسرائیلی گفت از واژه رمضان نترسید و باید کاری کنید رمضان از صفحه تاریخ محو شود.

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

 

وی افزود: ما چرا به قرآن افتخار می‌کنیم؟ چون آن زن جادوگر یهودی اعلام کرد ترفند ما در مورد مسلمانان واقعی کارگر نیست چون آنها در یک گنبد دفاعی قرار دارند. در همین جهت امروز ایکنا از افتخارات ماست، برگزاری این نمایشگاه و سایر محافل قرآنی از افتخارات ماست. گلایه من این است زمانی ایکنا اخبار قرآنی را به ۴۰ زبان به دنیا مخابره می‌کرد ولی امروز تعداد زبان‌ها کاهش پیدا کرده است. آیا علتش جز این است که رعایت اولویت در بودجه صورت نگرفته‌ است؟ مطالبه جامعه قرآنی این است حتما حمایت از جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایکنا را در اولویت قرار دهند. با این وجود وظیفه سایر نهادهای هم‌تراز منتفی نیست و تا زمانی که این خواسته محقق شود باید سایر نهادهای هم‌تراز در زمینه بودجه به این نهاد قرآنی یاری برسانند و نهایتا کاری کنید سال آینده و در مراسم سالگرد تولد ایکنا اخبار قرآنی به بیش از ۴۰ زبان دنیا به همه جهانیان مخابره شود.

 

انس خانواده جهاد دانشگاهی با قرآن

در این مراسم حسن مسلمی نائینی؛ رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: امشب درباره ایکنا زیاد صحبت شد و من تمیم دارم درباره جهاد دانشگاهی سخنانی عرض می‌کنم. جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌های انقلابی است که پس از انقلاب با نظر امام راحل تاسیس شد و تا امروز برکات زیادی داشته است. یکی از علل ماندگاری این نهاد انقلابی قرابت با قرآن است. بسیاری از محققین بزرگ این مرکز با قرآن مانوس بودند. مرحوم کاظمی آشتیانی موسس رویان که متخصص حوزه سلول‌های بنیادی بود، علاقه فراوانی به قرآن داشت.

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

وی افزود: خوشبختانه جهاد دانشگاهی هر روز کار بزرگی در کشور می‌کند و در زمینه قرآن نیز سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا کارهای بزرگی انجام داده و اخبار قرآنی را به ۲۱ زبان مخابره می‌کند. همچنین ما قصد داریم مسابقات بین‌المللی قرآنی دانشگاهیان را امسال با حمایت اساتید و پیشکسوتان قرآنی برگزار کنیم.

 

رسالت حوزه در توسعه فرهنگ تلاوت قرآن

در ادامه این مراسم، سیدمحسن موسوی بلده؛ استاد پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: اصل فرمایشات اساتید کاملا فصیح و بلیغ بود. بنده نیز در آغاز سخن تولد ایکنا را تبریک عرض می‌کنم، به نظرم این مرکز آینده درخشانی دارد. این افتخار برای ایران اسلامی بس است که بزرگترین خبرگزاری قرآنی جهان از ایران است. من از تک تک عزیزان که در این خبرگزاری فعالیت می‌کنند به سهم خود تشکر می‌کنم.

وی افزود: بحث قرائت قرآن بحث بسیار استراتژیکی است که پایه دین ما را تشکیل می‌دهد ولی ما به صورت فانتزی به آن نگاه می‌کنیم. مثلا در جلسات گفته می‌شود قرآن بخوانید تا سخنران بیاید. وقتی سخنران می‌آید به قاری می‌گویند تمام کن یعنی تاریخ مصرف قرآن اینقدر است. این در حالی است که در بلاد اسلامی به سخنران می‌گویند صحبت کن تا قاری بیاید یعنی سخنران زمینه ساز برای تلاوت قرآن است. یک روز ما هم باید به این رتبه برسیم. من در ارتباط با اینکه چرا تلاوت قرآن در کشور ائمه جز فروع است می‌خواهم نکته‌ای عرض کنم. سیره ائمه را چه کسانی به ما منتقل کرد؟ علمای ما که واسطه بین ائمه و ما مردم بودند. من یک مطالبه تاریخی دارم و آن اینکه چرا آن بخش از زندگی ائمه را به ما منتقل نکردند که ایشان در طول زندگی‌شان سه برابر بهترین شیعیان قرآن می‌خواندند.

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

وی تاکید کرد: امام صادق(ع) به یکی از شاگردان خودش فرمود ما ائمه ماهی ۳ بار قرآن را دوره می‌کنیم ولی شما ماهی یکبار ختم قرآن کنید. من از علمای بزرگوار می‌پرسم چرا این بخش از زندگی ائمه را به ما منتقل نکردید؟ همه ما خودمان را بکشیم فرهنگ تلاوت قرآن را حاکم کنیم نمی‌توانیم مگر اینکه حوزه‌ها این فرهنگ را به ما منتقل کنند. کی می‌شود حوزه بگوید شرط ورود به حوزه یاد گرفتن قرآن است. برخی برای عزاداری دو ساعت می‌نشینند ولی مجلس تلاوت قرآن برگزار نمی‌کنند. زمانی که حوزه‌ها قاری‌پروری کردند آن روز فرهنگ تلاوت ائمه به ما منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در سخنانی ضمن تبریک و تهنیت به مدیران و خبرنگاران ایکنا در ایران و خارج از کشور گفت: جا دارد در این محفل صمیمی از مؤسسان این بنیاد مرصوص و همچنین مدیران عامل پیشین ایکنا و زحماتی که برای ایجاد و توسعه تولیدات رسانه‌ای قرآنی و ترویج این فرهنگ متقبل شدند، یادی کنیم. همچنین برای برادر خوبم آقای دکتر بیت مشعل که در ماه‌های اخیر مسئولیت اداره و رهبری ایکنا را به عهده گرفتنه‌اند، آرزوی قوت و توان فراوان داریم.

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

وی ادامه داد: نقش ایکنا در اطلاع‌رسانی و همچنین جریان سازی قرآنی در کشور قابل چشم‌پوشی نیست و در حقیقت این رسانه قرآنی مأمنی برای همه جامعه قرآنی است. امیدواریم ایکنا در سومین دهه فعالیت خود همچون همواره بدرخشد.

احمد مسجدجامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی که خود از مؤسسان ایکنا در سال 82 است، طی سخنانی ضمن تکریم و تشکر از فعالان ایکنایی گفت: آنچه ایکنا را از دیگر رسانه‌های تخصصی فعال در کشور متمایز می‌کند، همت و جدیت در تولید و انتشار منظم رویدادهای حوزه تحت پوشش رسانه‌ای‌اش است، ایکنا همواره برای اهل قرآن و فرهنگ محل رجوع بوده و ان شالله خواهد بود.

«ایکنا» از افتخارات ماست/ حمایت از تنها رسانه قرآنی کشور از واجبات است

وی با اشاره به دستاوردهای قرآنی ایران در حوزه نشر گفت: به گواه آمار پژوهش‌های فرهنگی، ایران در مقایسه با تمام کشورهای اسلامی، محل نشر بیشترین کتاب‌های قرآنی بوده است. چنانکه یک سوم کتاب‌های قرآنی جهان، در ایران منتشر می‌شود و تهران با انتشار بیست درصد از کل کتاب‌های قرآنی جهان، رتبه اول را در بین ده شهر اصلی محل نشر آثار قرآنی یافته است. شهرهای قم و مشهد در مراتب چهارم و هفتم قرار می‌گیرند. همچنین در گروه ده‌گانه؛ تهران، بیروت، قاهره، قم، دمشق، ریاض، مشهد، بغداد و عمان (که آمار آن در کتاب‌شناسی جهانی قرآن کریم، جلد چهارم آمده است)، ایران تنها کشوری است که سه شهر آن به چنین مرتبه‌ای دست یافته‌اند.

مسجدجامعی در ادامه افزود: همانطور که بیان شد آمار نشر قرآنی از کتاب تا پایان‌نامه‌های قرآنی و در دو دهه اخیر خبرگزاری قرآن در ایران جایگاه والایی در جهان داشته است و این آمار نوید خوشایندی برای ما ایرانیان است و باید اهل قرآن و فرهنگ هر یک به نوعی در راستای توسعه کیفی آن بکوشیم. امیدواریم در فصل جدید کاری ایکنا و در 22 سالگی این رسانه قرآنی، شاهد اتفاقات بهتر و مطلوب‌تر از پیش از سوی خادمان و فعالان آن باشیم.

یادآوری می‌شود؛ خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) 20 آبان 1382، همزمان با میلاد مسعود امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت(ع) و به همت جهاددانشگاهی کشور، با حضور رئیس جمهور وقت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد.

ایکنا طی 21 سال فعالیت رسانه‌ای خود، کوشیده است در حوزه‌های مختلفی همچون؛ فعالیت‌های قرآنی(جلسات و محافل، مسابقات، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی)، سیاست و اقتصاد، اندیشه و علم(جلسات تفسیر قرآن، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، جامعه المصطفی)، چندرسانه‌ای(گفت‌وگو، گزارش و مستند، اینفوگرافیک، طرح و تصویر، دیدنی و شنیدنی)، اجتماعی(جامعه، سواد رسانه‌ای، سلامت، رسم زندگی، فعالیت‌های جهادی)، فرهنگی(هنر، ادب، جهاد و مقاومت)، بین‌الملل(غرب اسیا، شرق آسیا، اروپا، آمریکا، آسیای مرکزی، آفریقا، عکس(خبری، استانی و چهره‌ها) به تولید محتوای و ادبیات قرآنی و عترتی بپردازد.

همچنین اخبار ایکنا به غیر از زبان فارسی به 21 زبان دیگر دنیا ترجمه و در صفحات مشخصی ویژه غیرفارسی زبانان مخابره می‌شود. این رسانه قرآنی در تمام شعب استانی کشور نیز شعبه فعال دارد. جذب و تربیت بیش از هزار خبرنگاران افتخاری طی دو ده فعالیت این رسانه از دیگر اقدامات آموزشی و ترویجی این رسانه در حوزه فعالیتی خویش است. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سیما محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۱:۳۴
0
0
تولد ایکنا برای همه ما ایکنایی ها مبارک و پربرکت باشد
captcha