نماز عید فطر در مسجد تاریخی سالونیک یونان اقامه شد
کد خبر: 4209967
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
برای نخستین بار در 100 سال اخیر؛

نماز عید فطر در مسجد تاریخی سالونیک یونان اقامه شد

نمازگزاران شهر ساحلی یونان برای نخستین بار در 100 سال اخیر نماز عید فطر را در مسجد جدید این شهر اقامه کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از یورونیوز، در ساعات اولیه بامداد عید سعید فطر، نمازگزاران برای اقامه نماز عید سعید فطر به مسجد تاریخی «ینی» به معنای مسجد جدید، واقع در شهر سالونیک(تسالونیکی) واقع در شمال یونان حضور پیدا کردند.
 
روز چهارشنبه 22 فروردین، این مسجد برای نخستین بار پس از دهه 1920 میلادی شاهد برگزاری نماز بود. این مسجد در ابتدا برای ساکنان یهودی که به اسلام گرویده بودند ساخته شد. این در زمانی بود که شهر سالونیک در امپراتوری عثمانی مهد فرهنگ بود.
 
اسماعیل بدرالدین، یکی از اعضای اقلیت مسلمان یونان که در میان حدود 70 نمازگزار شرکت کننده در نماز عید فطر حضور داشت، می‌گوید: ما نمی‌دانستیم این مسجد وجود دارد. با اینکه 63 سال است اینجا زندگی می‌کنم، اما اولین بار است که این مسجد را می‌بینم... به ما گفتند که برای اولین بار بعد از 100 سال درهای این مسجد را باز می کند و این اتفاق بسیار زیبایی است. 
 
این بنای تاریخی در سال 1902 میلادی به دست «ویتالیانو بوسیلی» معمار ایتالیایی ساخته شد. این مسجد در خیابانی باریک در مرکز شهر قرار دارد و در دهه 1920 دیگر به عنوان مسجد استفاده نشد.
 
گروهی که این مسجد برای آنها ساخته شد _ یعنی یهودیانی که به اسلام گرویده بودند و به دونمه مشهور بودند _ بخشی از تبادل اجباری جمعیت بین یونان و ترکیه در سال 1923 بودند، زمانی که مسلمانان ساکن یونان در مقابل مسیحیان ارتدوکس ساکن ترکیه به این کشور فرستاده شدند.
 
کاربری این بنا مانند بسیاری از مساجد یونان، در طول چند دهه چندین بار تغییر کرده است. این مسجد قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، مدت کوتاهی به عنوان پناهگاهی برای پناهندگان عملیات تبادل جمعیت مورد استفاده قرار گرفت و نزدیک 40 سال به این حالت باقی ماند.
 
طه عبدالجلیل، امام جماعت این مسجد، گفت: افتتاح مسجد ینی برای نماز در پایان ماه مبارک رمضان پیام بسیار خوبی دارد و آن این است که بین مسلمان بودن و شهروند بودن هیچ تناقضی وجود ندارد. وی افزود: این امر بسیار خوب و با اهمیت است و البته این گونه اقدامات در آینده مورد پذیرش و قدردانی قرار خواهند گرفت.
 
اکثریت قریب به اتفاق جمعیت یونان مسیحیان ارتدوکس هستند، این در حالی است که اقلیت مسلمان عمدتاً متشکل از مهاجران و توریست‌ها است، علاوه بر اقلیت کوچک مسلمان ساکن شمال شرقی یونان که از عملیات تبادل جمعیت در سال 1923 استثنا شده‌اند.
 
در آتن، پایتخت یونان، مسلمانان تا سال 2020 میلادی از نمازخانه‌های غیررسمی استفاده می‌کردند، سپس در سال 2020 اولین مسجد شهر آتن با حمایت دولت درهای خود را به روی مسلمانان باز کرد.
 
مسجد دو طبقه ینی در سالونیک ترکیبی از سنت‌های اسلامی و معماری نوین اوایل قرن گذشته است و با اشاره به عقاید یهودیان پیشین، بازدیدکنندگان ستاره‌های شش پر داوود را مشاهده می‌کنند که بالکن‌های بیرونی و بسیاری از قسمت‌های دیگر فضای داخلی ساختمان را زینت کرده است. 
 
این بنا در سال 1986 مرمت شد و از آن زمان به عنوان مکانی برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی که توسط شهرداری شهر برگزار می‌شود مورد استفاده قرار گرفت. قبل از نماز عید فطر در روز چهارشنبه، کارمندان تابلوهای نقاشی‌ که در ساختمان آویزان شده بود، را پوشاندند.
 
برگزاری نماز عید فطر در مسجد تاریخی سالونیک یونان

 

آرامش، بدون نزاع و درگیری

در نماز عید فطر حدود 70 نمازگزار متشکل از گردشگرانی که از ترکیه آمده بودند، اقلیت مسلمان یونان، دانشجویان خارجی که در سالونیک تحصیل می‌کنند و پناهندگانی که به این شهر یونانی پناه آورده‌اند، شرکت داشتند.
 
پراچرلی آنورا دیندا، 21 ساله، دانشجوی اندونزیایی با وجود اینکه از تاریخچه این ساختمان بی‌اطلاع بود، اما از وجود یک مسجد در شهری که در مقطع کارشناسی ارشد در آن تحصیل می‌کند، خوشحال بود.
 
حلمی یاشار اوغلو، یکی از اعضای اقلیت مسلمان در یونان، نیز می‌گوید از اینکه می‌تواند در مسجد ینی که مدت‌ها بود به عنوان مسجد مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، نماز بخواند، هیجان‌زده است. وی افزود: ما خیلی خوشحالیم... امیدوارم بین ما صلح وجود داشته باشد نه دعوا و خصومت.

 

انتهای پیام
captcha