خط خبری رسانه‌های معاند در عملیات «وعده صادق»
کد خبر: 4210455
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
علیرضا محمدلو تبیین کرد؛

خط خبری رسانه‌های معاند در عملیات «وعده صادق»

یک کارشناس رسانه با تحلیل خط خبری رسانه‌های معاند تأکید کرد: رسانه‌های داخلی باید با خلق روایت‌های جذاب و متنوع پیرامون خط خبری وعده صادق در پلتفرم‌های داخلی_خارجی، اجازه رسوب یافتن و شکل‌گیری شبهات، کج روایت‌ها و اطلاعات گمراه‌کننده در سطح افکار عمومی را ندهند.

ادیت**** خط خبری رسانه‌های معاند در عملیات وعده صادقبه گزارش ایکنا؛ یکی از مهم‌ترین مسائل امروز دنیای رسانه روایت و روایتگری است و به همین دلیل جنگ روایتی وجود دارد، یعنی هر کس بتواند روایت خود از پدیده‌ها را حاکم کند، قدرت از آن او است. بعضی وقایع برای بک جامعه مهم و سرنوشت‌ساز است؛ از این رو باید به‌سرعت در بستری دقیق و صحیح روایت شود. اگر راوی، رسانه آن جامعه نباشد، مخاطب ناچار است روایت دیگران را، هر چند نادرست بشنود و همین مسئله تأثیر منفی زیادی بر رفتار و گفتار جامعه خواهد گذاشت.  
 
عملیات «وعده صادق» از سوی کشور جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه انجام شد. عملیاتی که هیمنه اسرائیل را شکست، اما آنچه در این راستا اهمیت ویژه دارد، روایتگری صحیح است. حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و فضای مجازی به تبیین این‌موضوع برای مخاطبان ایکنا پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
 
پیروز جنگ‌های پسامدرن در عرصه رسانه و سطح افکار عمومی تعیین یا نهایی می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ جنگ‌های اصلی امروز در فضای مجازی و رسانه‌ها رقم می‌خورد و برنده نهایی همانجا مشخص می‌شود و تسخیر مغز‌ها و افکارعمومی از سلطه بر سرزمین‌ها مهمتر است.
 
اسرائیل پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی که هم در میدان، ضربه جبران‌ناپذیری از حماس و جبهه مقاومت دریافت کرد و هم در ساحت رسانه‌ای به نفرت فراگیر محکوم شد، در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) نیز در تلافی حمله به کنسولگری ایران در سوریه، با عملیات بی‌نظیر و تاریخی «وعده صادق» از جانب ایران مواجه شد.
 
شکست هیمنه گنبدآهنین و پدافند ارتش اسرائیل در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی باعث شد تا این رژیم و رسانه‌های معاند و همراهش، نتیجه نهایی بازی را به میدان رسانه حواله داده و با ضلع شناخت و روایت، عمق فاجعه و شکست هیمنه پوشالی را کاهش دهد که خط خبری‌های هفت گانه‌ای که تاکنون در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته است را در ادامه مرور می‌کنیم.
 
۱. کوچک‌نمایی عملیات و فرار از تصویر بازنده: سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل و رسانه‌های صهیونیستی با ادعای اینکه آسیب جزئی به یک منطقه نظامی وارد شده و غالب موشک‌ها و پهباد‌ها رهگیری شده‌اند، درصددند تا با حفظ ابهت نظامی از تصویر بازنده خود همچون پساطوفان الاقصی فرار کنند.
 
۲. تحقیر عملیات و خنثی‌سازی حس افتخار و اقتدار: رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند، با سانسور یا بایکوت یا جعل معکوس اتفاقات موشکی و پهپادی وعده صادق و عباراتی فیک و خفیف همچون زخمی شدن کودکی مسلمان در عملیات گسترده ایران و سقوط بخشی از پهپاد‌ها و موشک‌ها در نقطه مبدأ یا حین پرواز، علاوه بر کوچک‌نمایی و تحقیر عملیات، با چاشنی مظلوم‌نمایی، افکار عمومی را علیه حاکمیت تحریک کرده و حس افتخار و اقتدار ایرانی را خنثی کنند.
 
۳. عوام‌فریبی و دوقطبی نخ‌نمای مردم_حاکمیت: اینترنشنال به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، که ما در حال مبارزه با حکومت ایران هستیم نه مردم ایران و بی‌بی‌سی به نقل از ربع پهلوی گفته؛ جمهوری اسلامی دشمن مشترک ایران و اسرائیل است. با این عبارت این جریان رسانه‌ای مترصد است تا حمایت مردمی عملیات را به گروه‌های رادیکال و مذهبی کاهش داده و یک فرصت انسجام‌بخش تمام‌عیار را به یک تهدید گسل‌آفرین در جامعه تبدیل کرده و وانمود کند، مردم ایران از عملیات تاریخی دیشب رضایت ندارند.
 
۴. تحریک ناسیونالیسم عربی با برجسته کردن عملیات پارسی: در واقع با توجه به هوشمندانه بودن عملیات دیشب که حکام عربی متمایل به اسرائیل را به طور پیشینی در جهت عدم حمایت از رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با برجسته‌سازی احیای امپراطوری فارسی، رگ عربی و ناسیونالیستی موافقان و مخالفان عملیات وعده صادق را در جهت کارشکنی علیه ایران تحریک می‌کنند.
 
۵. تحریک شرکای استراتژیک ایران در جهت کارشکنی یا تردید در حمایت: استخدام درست واژه‌ها و عبارات در عملیات رسانه‌ای حرف اول را می‌زنند. واژه «امپراطوری» در عبارت «احیای امپراطوری فارسی» می‌تواند کشور‌هایی همچون روسیه، چین و... را نسبت به قدرت گرفتن ایران تحریک کند که مبادا رقیب بین‌المللی جدیدی به منصه ظهور برسد.
 
۶. القای ترس امنیتی و وحشت دلاری علیه افکار عمومی ایران: با کوچک‌نمایی عملیات و تحریک بازار ارز و دلار در داخل کشور و ایجاد نوسانات ارزی و همچنین ایجاد هراس از تلافی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند تا با القای رعب و وحشت، افکار عمومی را نسبت به عملیات غرورآفرین، پشیمان جلوه داده و طعم شیرین پیروزی در صحنه جنگی را به یک شکست اجتماعی وارونه کنند.
 
۷. فرافکنی و تعمیم دیپلماتیک و سناریوی انزوای بین‌المللی ایران: در واقع رژیم منحوس اسرائیل و رسانه‌های همسوی معاند با مهاجم و متهم نشان دادن ایران قصد دارد تا یک اجماع بین‌المللی علیه ایران صورت داده و با مظلوم‌نمایی دیپلماتیک، پای سازمان ملل و کشور‌های مختلف را در جهت تنبیه و محکومیت و انزوای ایران به میان آورد که موضع عجولانه و مهندسی گوترش مبنی بر محکومیت عملیات دیشب و مواضع آمریکا و آلمان و چندکشور اروپایی نیز نشان از این سناریو دارد.
 
کلاوزویتس به عنوان استراتژیست مشهور جنگ‌ها معتقد است؛ جنگ‌های امروز دارای سه ضلع هستند. دولت‌ها، ارتش‌ها و مردم. مأموریت دولت‌ها، دیپلماتیک و سیاسی است و مأموریت ارتش‌ها سخت‌افزاری و، اما مردم و افکار عمومی، ضلع نرم ماجرای جنگ‌ها را ترتیب می‌دهند. با این توصیف، ضرورت سه فوریتی برای تیم‌های رسانه‌ای وجود دارد که با خلق روایت‌های جذاب و متنوع پیرامون خط خبری وعده صادق در پلتفرم‌های داخلی_خارجی، اجازه رسوب یافتن و شکل‌گیری شبهات، کج روایت‌ها و اطلاعات گمراه‌کننده در سطح افکار عمومی را نداده و طعم پیروزی را فراگیر کنند.
انتهای پیام
captcha