مسابقات «جنات»؛ گامی در عمومی‌سازی حفظ قرآن
کد خبر: 4211627
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مسابقات «جنات»؛ گامی در عمومی‌سازی حفظ قرآن

داور دومین دوره مسابقات قرآن جنات با بیان اینکه الگوی این مسابقات برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب و گامی در جهت عمومی‌سازی حفظ قرآن است، گفت: قرآن، بهترین راه جذب به مسجد است و برگزاری این مسابقات، جذابیت مساجد را برای حضور نسل جدید بیشتر می‌کند.

حجت‌الاسلام ساعدی

حجت‌الاسلام ابراهیم ساعدی، داور دومین دوره مسابقات قرآن جنات (مسابقات قرآن ویژه مساجد اهواز) در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با بیان اینکه در این مسابقات داوری رشته حفظ در مقطع سنی زیر 16 سال را بر عهده داشت، گفت: رشته‌های حفظ در این مقطع سنی شامل حفظ جزء 30، حفظ 25 سوره و حفظ 15 سوره بود. الحمدلله در همه این رشته‌ها متسابق داشتیم و معلوم شد برخی مساجد اهواز در زمینه حفظ قرآن خوب کار کرده‌اند.

وی با اشاره به استقبال نونهالان و نوجوانان از این مسابقات اظهار کرد: برخی مساجد حضور پررنگ‌تری داشتند؛ به عنوان نمونه مسجد فاطمیه کیانپارس و مساجدی از منطقه ملاشیه با حافظان بیشتر و آمادگی بالاتری در این مسابقات شرکت کردند. برخی شرکت‌کنندگان نیز با خانواده در این رویداد حضور داشتند.

ساعدی گفت: شرکت‌کنندگان این مرحله، راه‌یافتگان مسابقات مساجد مناطق مختلف اهواز بودند که در مجموع در بخش زیر 16 سال، 45 نفر در رشته حفظ رقابت کردند که در بین آنها استعدادهای خوبی از نظر صوت و لحن نیز داشتیم. 

این داور قرآنی با بیان اینکه جا دارد مساجد بیش از این در زمینه حفظ قرآن کار کنند، افزود: از مناطق مختلف اهواز در مسابقات «جنات» شرکت کردند، اما حدود پنج، شش مسجد قوی کار کرده بودند. برای نمونه منطقه ملاشیه، چند حافظ به این مسابقات معرفی کرده بود و در بین آنها حافظ یک جزء، حافظ جزء یک و دو جزء و حافظ جزء 28 و 29 نیز بودند. نتیجه تلاش مساجدی که در زمینه حفظ خوب کار کردند در این مسابقات مشخص شد.


بیشتر بخوانید:


این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در مسابقات قرآنی «جنات» بستر برگزاری مسابقه، مساجد هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند: «تبدیل مساجد در هر محله به پایگاه‌های قرآنی و تعامل و ارتباط با مساجد دیگر آن محله و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی در بین آنها، بهترین مشوق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و به‌خصوص تربیت حافظان قرآن است.» و مسابقات «جنات» الگویی از این بیان رهبر معظم انقلاب است. 

ساعدی ادامه داد: قرآن، بهترین راه جذب به مسجد است و برگزاری این مسابقات، جذابیت مساجد را بیشتر می‌کند، از سوی دیگر هویت مسجد و حضور نسل جدید را در مسجد تقویت می‌کند و پیشرفت قرآنی آنها را به دنبال دارد. بنابراین مسابقات «جنات» الگوی خوبی است. اگر بتوانیم مساجد را به پایگاه قرآن تبدیل کنیم در عمومی کردن فضای قرآن و حفظ قرآن می‌تواند اثرگذار باشد. 

وی با بیان اینکه اهواز مساجد فعال زیادی دارد و افراد بیشتری می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند، گفت: این گفتمان باید بین مسئولان مساجد تقویت شود. کار خوبی که در مسابقات جنات انجام شد این بود که چهار، پنج ماه پیش از برگزاری مسابقه، از هر مسجد، رابطی تعیین شد تا بتوانند اطلاع‌رسانی و آماده‌سازی بچه‌های مسجد را انجام بدهند. این حرکت یعنی شبکه‌سازی بین مساجد خیلی خوب است و باید تقویت شود. در این مسیر شاید بتوان خدمات بیشتری ارائه داد؛ مثل اعزام استاد قرآن به مساجد. البته خود مساجد نیز باید طلب کنند. 

این داور قرآنی در پایان گفت: این شبکه‌سازی، الگوی خوبی است و می‌توان آن را در زمینه آموزش نیز تعمیم داد. ما به شبکه‌سازی مساجد قرآنی نیاز داریم و اهواز ظرفیت بالا و نیروهای خوبی در این زمینه دارد.

انتهای پیام
captcha