لزوم تأسيس شورايی برای تدوين معيارهای ارزيابی مربيان قرآن در كشور
کد خبر: 998818
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
معلم شايسته از ديدگاه قرآن/14 موسوی‌بلده تأكيد كرد

لزوم تأسيس شورايی برای تدوين معيارهای ارزيابی مربيان قرآن در كشور

مؤلف كتاب حلية‌القرآن با اشاره به نبود نظارت همه‌جانبه بر فعاليت‌های مربيان قرآن در سطح كشور گفت برای تحقق اين امر بايد شورايی علمی و تخصصی برای تدوين ملاك‌های ارزيابی مربيان قرآن تأسيس و با نظرات كارشناسان اين شورا فعاليت‌های مؤسسات قرآنی رتبه‌بندی شود.

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤلف كتاب حلية‌القرآن با اشاره به نبود نظارت همه‌جانبه بر فعاليت‌های مربيان قرآن در سطح كشور گفت: برای تحقق اين امر بايد شورايی علمی و تخصصی برای تدوين ملاك‌های ارزيابی مربيان قرآن تأسيس و با نظرات كارشناسان اين شورا فعاليت‌های مؤسسات قرآنی رتبه‌بندی شود.

سيدمحسن موسوی‌بلده، مؤلف كتاب حلية‌القرآن و پيشكسوت قرآنی

سيدمحسن موسوی‌بلده، مؤلف كتاب حلية‌القرآن و پيشكسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در بخش اول مصاحبه خود با اشاره به آيه 66 سوره كهف به برخی ويژگی‌های معلم از ديدگاه قرآن و روايات پرداخت و گفت: در هر بخش از اين آيه ما می‌توانيم شاهد يك ويژگی از ويژگی‌های معلم باشيم.

وی در ادامه به روايات متعدد آمده در رابطه با اين مسأله پرداخت و گفت: پيامبر اكرم(ص) در روايتی به ملعون بودن شخصی اشاره می‌كند كه عالم باشد اما معلم نباشد يعنی علم خود را به ديگران منتقل نكند.
بخش اول اين مصاحبه را اينجا ببينيد!

اين استاد تجويد و قرائت قرآن در ادامه مصاحبه خود در رابطه با به‌روز كردن روش آموزش قرآن در مؤسسات و مراكز قرآنی و نياز به آموزش مربيان قرآن در اين مراكز قرآنی گفت: بايد معلمان قرآن در حيطه گفتار مورد آموزش قرار گيرند، زبان‌آموزی را فرا گرفته و در تدريس خود به‌كارگيرند چرا كه يكی از نكاتی كه در زمينه تدريس موفق بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه معلمان قرآن بايد با استفاده از روش‌های گفتاری صحيح به آموزش بپردازند.

وی افزود: به‌روز كردن آموزه‌های مربيان در علم آواشناسی به عنوان مثال به خصوص برای مربيان قرائت قرآن از مقوله زبان و همچنين علم زبان‌شناسی در كنار آواشناسی در اين زمينه مورد اهميت است زيرا امروزه حتی در زبان عرب هم اين امرو مورد توجه قرار گرفته است.

لزوم به‌روز رسانی روش‌های تدریس مربیان قرآن در مؤسسات

موسوی‌بلده افزود: البته اين امر به اين معنا نيست كه بايد تجويد قرآن مثل آموزش قرآن با آواشناسی به‌روز عرب تطبيق داده شود ولی در اين مسير آموزشی، معلمان بايد بتوانند اصول را از آواشناسی روز در آورده و آموزش دهند كه اين مسأله تعليماتی خاص را می‌طلبد.

وی ادامه داد: مفاهيم، تفهيم و رشته‌های تفكيك شده ديگر، بحث‌های متفاوتی دارند و بنده در رابطه با بحث خود كه تجويد و قرائت است مطالعات آواشناسی روز بخصوص آواشناسی زبان عرب را در مسير آموزشی اين رشته بسيار مؤثر می‌دانم چرا كه معلمان قرآن بايد تعاليمات خود را به‌صورت روز و با استفاده از روش‌های تعليمی جديد ارائه كنند.

اين استاد تجويد و قرائت قرآن افزود: هر كس در هر رشته‌ای بايد اطلاعات روز را در رابطه با رشته مورد تدريس خود بدست بياورد اما مطلب مهم اين است كه اين اطلاعات روز برای مقوله تعليم قرائت قرآن اطلاعات آواشناسی است چرا كه اين علم، علمی نوين و به روز است و هر چقدر معلمان تخصصی اين رشته اطلاعات بيشتری در اين زمينه پيدا كنند می‌تواند مفيد شود.

وی در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت كنونی مربيان قرآن در مؤسسات قرآنی چه طور می‌تواند مورد نظارت و ارزيابی قرار گيرد، گفت: برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی در حال حاضر دو تشكل وجود دارد يكی مؤسسات تحت پوشش سازمان دارالقرآن و سازمان تبليغات اسلامی به نام اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی و ديگری هم اتحاديه تشكل‌های قرآنی كشور كه زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعاليت می‌پردازند.

 مؤلف كتاب حلية‌القرآن:
به صورت جامع و هماهنگ تجليلی از مؤسسات قرآنی صورت نمی‌گيرد و اين رويه اصلا مناسب نيست و بايد راهكاری برای رفع آن انديشيده شود چرا كه در سطح كلان در كشور در هيچ مناسبتی تقديری به صورت كلس از معلمين و پيشكسوتان تدريس قرآن صورت نمی‌گيرد

اين استاد قرائت قرآن كريم در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر برای هر كدام از اين مؤسسات قرآنی حالا چه مجوز گرفته از اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی باشند و چه تشكل‌های قرآنی كشور، بايد در داخل تشكل متولی، از نظر علمی و عملی ساز و كار‌های لازم در اين زمينه انديشيده شود كه در بحث نحوه تعليم و تدريس معلمان و همچنين نحوه عملكرد مؤسسات قرآنی تحت پوشش نظارتی جامع داشته باشند.

مديرمسئول مؤسسه احسن‌الحديث تهران تصريح كرد: به نظر می‌رسد كه در حال حاضر راهكاری در كشور در سطح نظارتی مربيان قرآن وجود ندارد ولی ايجاب می‌كند كه واقعاً راهكاری توسط متوليان اين امر فراهم شود.

وی افزود: برای رسيدن به اين هدف بايد شورايی علمی ايجاد شده و فعاليت اين شورا نظارت بر نحوه تعليم و آموزش معلمان قرآنی مؤسسات باشد و با تدوين معيارها و ملاك‌های ارزيابی اين نظارت صورت گيرد، امتيازدهی شود و نهايتا بر اساس امتيازات مؤسسات قرآنی درجه‌بندی شوند تا مشخص شود معلمان در حيطه آموزش قرآن در چه سطحی هستند.

موسوی‌بلده در ادامه تأكيد كرد: برخی اوقات حس می‌شود بعضی از معلمان مؤسسات قرآنی از ويژگی‌‌های لازم برای اين شغل حساس و تخصصی برخوردار نيستند البته برخی هم خيلی خوب و تخصصی و كارشناسانه در اين حيطه فعاليت می‌كنند كه اين امر نيازمند بررسی است تا با آموزش صحيح به گروه اول و تقدير و ارتقای گروه دوم بخشی از ضعف آموزشی اين زمينه مرتفع شود.

وی ضمن ارائه راه‌كارهايی برای تحقق اين امر گفت: به عنوان مثال دوره‌های تكميلی برای مربيان قرآن جهت تحقق اين امر و ارتقای سطح آموزشی در مؤسسات قرآنی می‌تواند مثمر ثمر باشد و برای اين امر نيز اتحاديه تشكل‌های قرآنی كشور و سازمان دارالقرآن الكريم بايد زمينه‌سازی‌های لازم را انجام دهند.

 موسوی‌بلده:
به نظر می‌رسد كه در حال حاضر راهكاری در كشور در سطح نظارتی مربيان قرآن وجود ندارد ولی ايجاب می‌كند كه واقعاً راهكاری توسط متوليان اين امر فراهم شود

موسوی‌بلده افزود: برای رفع اين مشكل نيازمند تشكيل شورايی برای نظارت و ارزشيابی مربيان مؤسسات قرآنی در كشور هستيم كه در حال حاضر خلأ تشكيل چنين شورايی در كشور احساس می‌شود.

وی در رابطه با نحوه تقدير از مربيان قرآن در كشور به صورت كلی گفت: به صورت جامع و هماهنگ تجليلی از مؤسسات قرآنی صورت نمی‌گيرد و اين رويه اصلا مناسب نيست و بايد راهكاری برای رفع آن انديشيده شود چرا كه در سطح كلان در كشور در هيچ مناسبتی تقديری به صورت كلی از معلمان و پيشكسوتان تدريس قرآن صورت نمی‌گيرد.

وی در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت استادان مؤسسات قرآنی هنوز با مشكلات و معضلات استخدامی و رفاهی مواجه است، گفت: از تعريفی كه سيستم ما از بحث تعليم و تربيت قرآنی و معلمان قرآن داشته به نظر می‌رسد برای معلم و مربی قرآن شأن لازمه قائل نشده‌ است اما در دو سه سال اخير هم از طرف وزارت ارشاد و مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی و هم از طرف سازمان دارالقرآن الكريم و اتحاديه‌های مؤسسات قرآنی مردمی حركاتی برای تأمين بيمه معلمان قرآنی اتفاق افتاده است.

اين پيشكسوت قرآن يادآور شد: از سال گذشته تا كنون مؤسسات قرآنی سازمان تبليغات اسلامی و دارالقرآن اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی زير پوشش بيمه معلمان و فعالان قرآنی قرار گرفته‌اند و تا كنون نيز بخشی از اين معلمان قرآنی كشور احكام بيمه‌شان صادر شده است.

وی در پايان خاطرنشان كرد: خوشبختانه اين حركت آغاز شده و اميدواريم كه در سطح وسيع‌تر در اين مسير اقدام شود ولی عمده مسئله‌ای كه وجود دارد اين است كه بيمه فعالان قرآنی برای مربيان قرآن مسأله مهمی در امور رفاهی آنان است و اگر اين امر به صورت كامل و جامع محقق شود بخش وسيعی از دغدغه آنان رفع می‌شود.

captcha