تولید انرژی در موقوفات دارای ظرفیت انجام می‌شود
کد خبر: 3860036
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
حجت‌الاسلام خاموشی در افتتاحیه نیروگاه موقوفه عبدالله رضوی:

تولید انرژی در موقوفات دارای ظرفیت انجام می‌شود

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه ۲۶ پروژه نیروگاه برق خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی طرقبه شاندیز، اظهار کرد: سازمان اوقاف با همکاری وزارت نیرو گام‌های مؤثری برداشته و با توجه به مصوبات مجلس نیز برای توسعه نیروگاه‌ها وام ویژه تخصیص یافته است که در سال‌های آتی تولید انرژی در موقوفات دارای ظرفیت انجام می‌شود.

نقطه پیش‌رونده در اقتصاد مقاومتی بالا بردن رقم تولید استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز، 6 آذرماه، در مراسم افتتاحیه 26 پروژه نیروگاه برق خورشیدی موقوفه عبدالله رضوی طرقبه شاندیز اظهار کرد: انقلاب ما روزی با طاغوت کوچکی برخورد کرد و امروز در مبارزه با طاغوت‌های بزرگ‌تر است، اما عزت و امنیت داریم، افتخار آفریدیم و در مسیر درست و روشنی هستیم.

وی افزود: در خط مقاومت و استقامت که امام راحل به ما آموخت قرار داریم و رهبر حکیم و فرهیخته ما در این زمان با تحلیلی قوی نظام سلطه را در آسیای جنوب‌غربی و آسیای میانه زمین‌گیر کرد.

خاموشی افزود: امروز به برکت خون شهدا، که در مسیر انقلاب و امام حرکت و دفاع مقدس را مدیریت کردند و به سرانجام رساندند و امنیت منطقه‌ای را به ارمغان آوردند، استکبار و صهیونیست را به حاشیه رانده‌ایم و مسیر انقلاب هموار پیش خواهد رفت.

انقلاب را پیش ببریم

رئیس سازمان اوقاف بیان کرد: در محضر امام رضا(ع) عرض ارادت داریم و از حضرت می‌خواهیم که به ذهن ما عزت دهد و به فکر و تبلیغ ما کمک کند تا انقلاب را پیش ببریم، همانطور که رهبری در بیانات خود فرمودند که در سایه‌سار امام رضا(ع) حرکت کنیم.

خاموشی اظهار کرد: در مورد وقف به نظر می‌رسد باید منفعتی به مردم برسد که یک نوع خاص از موقوفات است که براساس نیت واقف باید نقدی پرداخت شود و این تعداد از موقوفات وظیفه دارند اطعام کنند و برای ایتام، درمان، آموزش و پژوهش، رونق فرهنگ اهل‌بیت(ع)، رسیدگی به خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و... هزینه شوند. 193 هزار وقف‌نامه تدوین شده دارای سند در سازمان اوقاف داریم که به دو صورت منفعتی و انتفاعی هستند.

وی ادامه داد: در موقوفات منفعتی باید به عنوان متولی و مسئول برای منافع بهتر فکر کنیم و براساس نیت واقف عمل شود. برای مثال اگر زمینی برای ساخت هنرستان و مدرسه وقف شده باشد، باید در همان خصوص استفاده شود، اما اگر یک زمین زراعی است و آن را در طول زمان اجاره می‌دهیم که عدد آن ناچیز است امروز با تدبیری که انجام شده، زنجیره‌هایی برای بهره‌وری بهتر از این موقوفات تعریف شده است و رشد بهره‌وری از چنین موقوفاتی در قیاس با گذشته قابل قیاس نیست؛ لذا بهتر است در خصوص سایر رقباتی از این دست، در راستای ارتقای بیشتر و بهره‌وری بهتر تدبیر شود.

به توسعه جریان انرژی کمک کنیم

خاموشی اظهار کرد: با پیشرفت دانش، زمین‌های بیابانی و زراعی و پرآب نیست و می‌توان از آن در راستای ایجاد انرژی خورشیدی بهره‌مند شد. این زمین‌ها را می‌توان در توسعه منابع انرژی استفاده کرد. آلمان که یک‌سوم ایران مساحت دارد، 43 درصد انرژی را از منابع خدادادی یعنی آب، باد و خورشید تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس با امکاناتی که دولت فراهم آورده ما نیز بر آن شدیم تا به توسعه جریان انرژی کمک کنیم. با توجه به پراکندگی جغرافیایی موقوفات در کشور، استفاده از نیروی روشنایی و تولید انرژی خورشیدی کمک بسزایی در تولید انرژی کشور خواهد کرد. ضمن اینکه هزینه انتقال نیرو بسیار پایین خواهد آمد.

خاموشی ابراز کرد: انتقال نیرو از نیروگاه به مناطق مختلف کشور هزینه بالایی دارد؛ لذا با ایجاد نیروگاه خورشیدی از این هزینه‌ها کم خواهد شد و دیگر سربار قیمت کالا نمی‌شود. بهره‌وری از زمین‌های غیرقابل استفاده از دیگر مزایای این پروژه است و از رقبات متکثر و کوچک استفاده می‌کنیم. زمان آن فرارسیده که منازل هم از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

تخصیص وام برای توسعه نیروگاه‌ها

وی بیان کرد: سازمان اوقاف با همکاری وزارت نیرو در این راستا گام‌های مؤثری برداشته و با توجه به مصوبات مجلس نیز برای توسعه نیروگاه‌ها وام ویژه تخصیص یافته است که امیدواریم در سال‌های آتی هم تولید انرژی در موقوفات دارای ظرفیت انجام شود.

خاموشی اظهار کرد: امروز در اقتصاد مقاومتی و تحریمی هستیم و یکی از نقاط پیش روی ما تولید انرژی است. اگر امروز قیمت سوخت گران شده، بهتر است از ماشین و موتور برقی استفاده کنیم. آنگاه مصرف سوخت فسیلی کاهش می‌یابد و این منابع حفظ خواهد شد. این به ما کمک خواهد کرد تا کالای گران‌قیمت را ارزان مصرف نکنیم و ارزان نفروشیم.

 رئیس سازمان اوقاف بیان کرد: اگر در کشور ما اوضاع صادرات و واردات بخواهد با حذف نفت از سبد صادرات حل شود، خیلی باید در این زمینه کار کنیم و این معادله منفی اصلاح نمی‌شود، مگر اینکه عدد تولید بالا رود. تولید انرژی را باید تا حدی بالا ببریم که علاوه بر رفع نیاز داخل، برای کشورهای همسایه نیز صادرات انرژی داشته باشیم. البته کشورهای همسایه نیز کم نیستند. برای افزایش سرانه باید به ارزان‎‌سازی برای شهروندان اهتمام کنیم و این کارکرد در تمام نقشه و طرح‌ها باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha