اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3928414
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در شش استان کشور، یکی از اخبار قرآنی پرتکرار در صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، 19 مهرماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، نوزدهم مهرماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از این اخبار، برگزاری بخش اول مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در شش استان کشور است.

فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همانند روزهای گذشته و طبق روال عمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات کلام‌الله مجید آغاز شده که خبر امروز این صفحه نیز مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 508 قرآن کریم شامل آیات 12 تا 19 سوره مبارکه محمد(ص) است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز یک خبر دیگر با عنوان «برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۶ استان» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که خبری تخصصی در حوزه قرآن کریم و مربوط به برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های جلسی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی آبان‌ماه با برگزاری در ۶ استان پی‌گیری می‌شود.
این مرحله از جشنواره قرار است در جلسه قرآن ۶ استاد در استان‌های اعلام شده برگزار شود.
جلسه هاشم روغنی ۱۳ آبان‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء، محل برگزاری: مشهد، میدان شهدا، حسینیه خیاط‌ها.
جلسه علی محرابی ۳۰ مهر‌ماه، محل برگزاری: ازگل، کوچه مدرسه، بن‌بست تهرانی، نبش کوچه پونه، پلاک ۱۰ حسینیه فاطمه الزهراء (س).
جلسه مهدی علم خواه، ۶ آبان‌ماه، محل برگزاری: مسجد مقدس جمکران».

ایرنا
تعداد دو خبر با عناوین «تشکیل کارگروه نهاد دین به تقویت بنیان‌های خانواده می‌انجامد» و «کتابخانه‌های کشور به کتاب‌های دینی و آیینی مجهز می‌شوند» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «تشکیل کارگروه نهاد دین به تقویت بنیان‌های خانواده می‌انجامد» دارد، مربوط به برگزاری نشست کارگروه هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای دینی شورای اجتماعی کشور بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: « رضا محبوبی روز شنبه در نشست کارگروه هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای دینی شورای اجتماعی کشور گفت: بر اساس سخنان وزیر کشور، تشکیل کارگروه نهاد دین ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دینی به منظور پیشگیری عام در حوزه آسیب‌های اجتماعی از طریق تقویت بنیان‌های اعتقادی و خانواده است.
وی افزود: ظرفیت دینی یک ظرفیت بی‌نظیر در کشور است که باید موردتوجه و مورد استفاده قرار گیرد و ما باید از نهادهای دینی کمک بگیریم؛ نه اینکه فقط کمک‌کننده باشیم. چون این کارگروه، ظرفیتی است که ما باید دست استمداد به سمت شما دراز کنیم. تعدد مراکز و نهادهای دینی ایجاب می‌کرد که انسجامی در این زمینه انجام شود و خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی در این مورد همت کرد.
محبوبی ادامه داد: اگر این کارگروه در جاهایی که لازم است حضور داشته باشد، ما موظفیم به این کارگروه کمک کنیم. چون نگاه ما به این نهاد و کارگروه یک نگاه ویژه و خاص است و معتقدیم حضور این کارگروه در بطن آموزه‌های دینی و باورهای دینی همان حلقه گمشده‌ای است که باید آن را بیابیم و از آن حمایت کنیم».

ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «به‌عنوان مجری برنامه مذهبی از خودم مراقبت می‌کنم»، «عوامل و نشانه‌های سربلندی در آزمون‌های الهی» و «تسلیت برای درگذشت ابراهیم علی‌پور» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی جای دارند.
یکی از اخبار معارفی این صفحه که عنوان «به‌عنوان مجری برنامه مذهبی از خودم مراقبت می‌کنم» دارد، مربوط به گفت‌و‌گو با محمدرضا حسینیان، مجری برنامه‌های مذهبی تلویزیون بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمدرضا حسینیان ـ مجری تلویزیون ـ این توقع مخاطبان که مجری‌های مذهبی باید چهارچوب‌های دینی و مذهبی که از آن‌ها سخن می‌گویند را رعایت کنند، بجا و به حق می‌داند و می‌گوید با وجود این ملاحظات، حواسش بوده تا دین برایش تبدیل به تجارت و دکان نشود.
حسینیان که در ایام اربعین اجرای برنامه زنده «تشرف» را در حرم امام رضا(ع) عهده‌دار بود، درباره ضرورت برنامه‌سازی مذهبی متناسب با نسل جوان توضیح داد: من چندین سال است که تجربه اجرای مذهبی در تلویزیون را دارم. علی الاصول برنامه‌های مذهبی باید متناسب با سنین مختلف و نیازهای مختلف، تغییراتی را به خودشان بدهند. در حرم امام رضا(ع) نیازهای یک پدر ۵۵ ساله با دختر ۱۵ساله ‌اش متفاوت است؛ او چیزهایی می‌خواهد و در ذهنش است که ممکن است در ذهن دخترش نباشد. امام علی(ع) فرموده‌اند فرزندانتان را متناسب با زمان بار بیاورید. یعنی اگر دختری ۱۵ ساله مثل پدر ۵۵ ساله‌اش فکر کند گویا عقب است و نمی‌توان گفت آفرین که اینطور فکر می‌کند. هر کسی باید متناسب با جهان بینی خودش اندیشه کند.
او افزود: ما در این فصل با دعوت از چهره‌هایی که مردم دوستشان دارند و به نظر می‌آید در مکان‌های مذهبی دیده نشده‌اند، سعی کردیم قشر جدید را به سبد مخاطبانمام اضافه کنیم».

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین «برگزاری سیزدهمین دوره آزمون مربیان قرآن» و «کتاب ولایت سیاسی در قرآن کریم منتشر شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
«برگزاری سیزدهمین دوره آزمون مربیان قرآن»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است که در رابطه با ارزشیابی متقاضیان تدریس علوم قرآنی از سوی فرهنگسرای قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیزدهمین دوره آزمون رشته‌های مختلف قرآنی به منظور ارزشیابی متقاضیان تدریس علوم قرآنی در این فرهنگسرا برگزار می‌شود.
در این آزمون که روز یکشنبه ۲۰ مهرماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ برگزار خواهد شد، ۲۰ نفر از خواهران و برادران در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ خردسال و بزرگسال شرکت خواهند کرد.
داوری این آزمون را زهره مقدسی از داوران صاحب‌نام کشوری برعهده خواهد داشت.
متقاضیانی که در آزمون حد نصاب نمره قبولی را دریافت کنند در سامانه آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ثبت خواهند شد و می‌توانند به عنوان مربی قرآن در هر یک از مراکز سازمان مشغول به تدریس شوند».

باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده، خبری با عنوان «جایگاه تلاش و کوشش از منظر اهل بیت(ع)» است که در حوزه عترت قرار داشته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.
امام صادق(ع): اِنّى وَ اللّهِ ما امُرُکُمْ اِلاّ بِما نَأمُرُ بِهِ أَنْفُسَنا فَعَلَیْکُمْ بِالْجِّدِ وَ الاِْجْتِهادِ؛ به خدا سوگند من شما را به چیزى دستور نمى ‏دهم مگر که خود را نیز بدان فرمان مى‏ دهم پس بر شما باد که تلاش و کوشش کنید».

ایبنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 11 خبر با عناوین مختلف را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و اغلب در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انتشار یافته‌اند.
«قرارگرفتن در وادی اعتقادی شیعه شرط نوشتن و تحلیل اربعین است»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری، نویسنده و محقق حوزه دین، معارف اسلامی و تاریخ و سیره اهل بیت(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سفرنامه‌های زیادی در سال‌های اخیر نگاشته شده اما آنها که به عنوان محقق به این سفر معنوی می‌روند، نباید در ثبت و ضبط لحظات این سفر و واقعیات آن کوتاهی کنند، چون اغلب افرادی که در این سفر حضور دارند و می‌نویسند اکثراً اهل تحقیق نیستند و تنها ماجرای سفر خود را می‌نویسند که البته قابل استفاده است، اما تحلیلی ندارد.

افرادی که اهل کار و تحقیق هستند، کمتر فرصت می‌کنند به این سفرها بروند و اگر موفق شوند، باید وقتی بگذارند که این نوشته‌ها را تبدیل به کتاب کنند. نکته مهم اینکه متأسفانه برخی جامعه‌شناسان و مذهب‌شناسان عمق مسئله و نگاه شیعه را به امام حسین(ع) درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که شیعه با چه دلی راه میافتد و این راه را می‌رود، شیعیانی که اکثراً از فقرا هستند و با سخت‌ترین شکل این راه را طی می‌کنند. جامعه‌شناسی که در وادی اعتقادی شیعه نباشد این جریان را سیاسی تحلیل می‌کنند و برخی از همدلی‌ها می‌گویند در حالیکه ریشه این حرکت، اعتقاد به امام حسین(ع) است که مردم را به آنجا می‌کشاند نه کسب نتایج دنیوی، به عنوان مثال اسم این حرکت را عظیم‌ترین راهپیمایی جهان می‌گذارند در حالیکه به راهپیمایی‌هایی که در کشورهای دیگر با اهداف اجتماعی انجام می‌شود، ربطی ندارد، فقط از نظر پیاده بودن شباهت دارد و بقیه اعتقاد و قلب و محبت است و برخی از کسانی که در این باره گفته و نوشته‌اند چون خودشان در اعتقادات شیعه عمیق نبوده‌اند، تحلیل‌هایشان هم خیلی عمق نداشته و آن چیزی نیست که در حال اتفاق افتادن است».

میزان
«نشست محبوبی با اعضای کارگروه نهاد دین برگزار شد» و «انتخابات کانون مداحان استان تهران ۱۴ آبان‌ماه برگزار می‌شود»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «انتخابات کانون مداحان استان تهران ۱۴ آبان ماه برگزار می‌شود» دارد، مربوط به گفت‌و‌گو با روح‌الله عبداللهی، دبیر کمیته اجرایی ستاد انتخابات کانون مداحان استان تهران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «روح‌الله عبدالهی، دبیر کمیته اجرایی ستاد انتخابات کانون مداحان استان تهران پیرامون انتخابات اعضای کانون مداحان استان تهران گفت: انتخابات کانون مداحان استان تهران سوم مردادماه سال جاری برگزار شد، با توجه به شیوع بیماری کرونا این انتخابات از مجموع ۱۹ اداره حاضر در استان تهران تنها در ۵ اداره برگزار شد.
وی در همین راستا ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا فرمانداری‌ها اجازه برگزاری انتخابات در برخی ادارات را نداده بودند، ان‌شاءالله با پایان یافتن مراسمات ماه صفر و همین طور کاهش احتمالی تعداد مبتلایان بیماری کرونا دور دوم انتخاب کانون مداحان در روز نهم آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد».

کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «عوامل و نشانه‌های سربلندی در آزمون‌ها و ابتلائات» به قلم بهروز نصرت‌خواه کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «یکی از ویژگی‌های طبیعت و نظام احسن الهی، وجود موجودات هوشمند و دارای اراده و اختیار و انتخاب است که دو موجود انسان و جنیان از این قابلیت برخوردار می‌باشند. لذا مسئله تکلیف و پاداش برای آنها مطرح شده است. این بدان معنا خواهد بود که انسان به عنوان موجود اشرف و حتی برتر از جنیان در طبقه‌ای از طبقات موجودات قرار گرفته است که به اختیار و اراده خود می‌تواند در مقام تشریع نه تکوین، عبودیت و بندگی الهی را انتخاب کرده یا تمرد و طغیان نموده و آن را رد کند.
به سخن دیگر، انسان‌ها و دیگر موجودات عالم هستی هرچند در مقام تکوین خواسته و ناخواسته و یا طوعا و کرها، بنده خداوند هستند، ولی انسان‌ها از این قابلیت برخوردارند که در مقام تشریع، خودشان یکی از دو راه را انتخاب کنند و با وجوه متفاوت الهی یعنی دوزخ و بهشت روبرو شوند. بنابراین وجود اراده در انسان موجب شده تا او خود موجودی مختار شود و یکی از دو راه صعود و سقوط را انتخاب کند. حرکت در طریقت صعودی موجب می‌شود تا از طریق عبودیت اختیاری و ارادی استعدادها و ظرفیت‌هایی را در خود فعلیت بخشد که وی را به مقام خلافت الهی می‌رساند».

انتهای پیام
captcha