حضرت زهرا(س) مادر معرفتی پیامبر(ص) بود / صفات عبادالرحمان
کد خبر: 3953799
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

حضرت زهرا(س) مادر معرفتی پیامبر(ص) بود / صفات عبادالرحمان

استاد سطح خارج حوزه علمیه ضمن برشمردن برخی صفات عبادالرحمان براساس سوره فرقان، گفت: آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمود که فاطمه(س) به عنوان مصداق بارز عبادالرحمان، مادر معرفتی و معنوی پیامبر(ص) است و پیامبر به برکت فاطمه، بخشی از سیر و سلوک معرفتی خود را انجام دادند.

ارسال/ هادبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 25 بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره فرقان به آیه 64 «وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا» اشاره کرد و گفت: از خصوصیات عبادالرحمان این است که بیتوته کرده و شب را در حال سجده و قیام به صبح می‌رسانند و خالصانه برای خدا این کار را می‌کنند. 

وی افزود: عبادالرحمان در زمین نرم و آرام و بدون تکبر راه می‌روند، زیرا برای خود منیتی قائل نیستند؛ هنگامی که جاهلان با آنها مخاطبه خشن دارند، با نرمی و مهربانی به ایشان جواب می‌دهند و در خلوت خود هم برای خدا از شب تا صبح بیتوته می‌کنند، البته بیتوته لزوماً هم به معنای نماز شب نیست که البته شامل آن است، بلکه مراد این است که در همه امور خود خدا را در نظر می‌گیرند.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: خلوت و بیتوته برای خدا زمینه‌ساز جلوت آنان در بیرون است، لذا در برابر خدا خاضع هستند و وقتی کسی به این مقام رسید، هنگام راه رفتن با آرامش راه می‌رود و در مواجهه با جاهل هم نرمی دارند.

استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی از دوره جوانی رابطه خود را با خدا اصلاح کرده بود و در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی کرده بود و همین اخلاص سبب شد تا کارها را از خود نمی‌دید، لذا کارهای بزرگ و باورنکردنی انجام دادند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: در آیه 65 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا» فرموده است که عباد رحمان از خدا درخواست دارند که خدایا عذاب جهنم را از ما برگردان زیرا این عذاب خسارت واقعی است؛ این آیه نشان می‌دهد انسان هرقدر هم در مراتب معنوی پیش برود، باز نباید خیالش از شیطان و نفس و عذاب راحت باشد.

استاد حوزه علمیه گفت: در روایت بیان شده که حضرت فاطمه(س) وقتی آیات جهنم را می‌شنید، ناله و گریه و فریاد بر می‌آورد، آن هم شخصیتی که کوثر و به تعبیر پیامبر فداها ابوها و ام ابیها است؛ آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمود که فاطمه(س) مادر معرفتی و معنوی پیامبر(ص) است و پیامبر به برکت فاطمه بخشی از سیر و سلوک معرفتی خود را انجام دادند.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: پیامبر(ص) برای بسته شدن نطفه فاطمه(س)، 40 روز در غار حراء بیتوته کرده و به عبادت مشغول بودند و بعد از 40 روز برای تشکیل نطفه به مکه تشریف‌فرما شدند؛ حال چنین شخصیتی وقتی آیات جهنم را می‌شنید، چنان حالی داشت، بنابراین اینکه عباد رحمان هم در خوف از خدا باشند، امر بعیدی نیست، زیرا اگر خدا انسان را ولو کسی که سال‌ها در صراط مستقیم بوده، رها کند به پرتگاه خواهد افتاد.

رئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به آیه 68 «وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا»، بیان کرد: در آیه قبل هم یک خصوصیت مخفی عباد رحمان بیان شد، ولی این ویژگی از آنها خصوصی‌تر و جان همه صفات قبل است؛ اینکه عبادالرحمان به خداوند شرک نمی‌ورزند و خدایان دیگری را هم عرض خدا نمی‌پرستند.

وی افزود: این افراد به مرتبه توحید ربوبی رسیده‌اند و همه تأثیر و تأثرات عالم را از ناحیه قدرت و سلطه خدا می‌بینند، لذا صفات ذکر شده در آیات قبلی در وجود آنها پدید آمده است؛ اینها چون مبدأ را قبول دارند، معاد را هم پذیرفته‌اند؛ عباد رحمان باور دارند که حساب و کتابی در عالم هست و خداوندی وجود دارد که مراقب همه امور است.

انتهای پیام
captcha