هشدار مقام سابق صهیونیست درباره سناریوی دولت واحد اسرائیل و فلسطین
کد خبر: 4034276
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

هشدار مقام سابق صهیونیست درباره سناریوی دولت واحد اسرائیل و فلسطین

نگرانی صهیونیست‌ها از توافق رژیم اسرائیل با مقامات فلسطینی بر سر «یک دولت دوملیتی» به جای راه حل دو دولتی رو به افزایش است.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، سیاستمداران اسرائیلی می‌گویند در صورت تحقق توافق بر سر تشکیل یک دولت دوملیتی با فلسطین، رؤیای صهیونیست‌ها که از 100 سال پیش بروز کرده است، به نابودی خواهد رفت.
 
مایکل میلشتاین، مشاور وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در امور فلسطین و پژوهشگر مرکز دیان دانشگاه تل‌آویو، در مقاله‌ای در سایت شبکه 12 رژیم صهیونیستی نوشت: مفهوم یک دولت، به آرامی در حال نفوذ به گفتمان اسرائیل است، با وجود اینکه میزان توجه اکثر اسرائیلی‌ها در قبال این مسئله همچنان محدود است اما تصور این که زندگی در صورت تحقق این سناریو چگونه خواهد بود، دشوار است.
 
میلشتاین می‌گوید: اسرائیلی‌ها فراموش نمی‌کنند که چگونه تجربه تاریخی که در کنفرانس مادرید آغاز شد با ناراحتی شدید اسرائیل پایان یافت و نشان دهنده وقوع انتفاضه مسجدالاقصی بود. همزمان سخن درباره ادامه دیدگاه دو دولتی به محافل اسرائیلی بازگشت و حتی بحث درباره مسئله فلسطین به تدریج از گفتمان اسرائیلی‌ها کنار رفت. حتی برخی جریان‌های راست و چپ این ایده را قابل اجرا می‌دیدند.
 
در ادامه این مطلب آمده است: محافل اسرائیلی همواره از سناریوهایی که هرج و مرج ایجاد می‌کند می‌هراسند، چه راه حل تک دولتی بدون برنامه‌ریزی قبلی باشد یا تحمیل یک واقعیت. درست است که اسرائیل از یک دهه پیش چنین ایده‌هایی ارائه می‌دهد و در سکوت کامل در برابر آن ایستاده است، اما احتمال دارد که ایده تک دولتی در برخی نقاط به صورت تدریجی و غیر برنامه‌ریزی شده اجرا شود.
 
این مقام صهیونیست اشاره کرده که محافل اسرائیلی مسئله ضعف تدریجی حکومت فلسطین و برپایی دولت کانتون‌ها (تقسیم کشور به بخش‌های کوچک) در دوره پس از ابومازن را پیشنهاد می‌کنند و در این حالت، مرحله دوم پیوستن رسمی اسرائیل به بخش‌هایی از کرانه باختری یا کل منطقه انجام می‌شود و به شهرک‌نشینان صهیونیست اجازه اقامت در اراضی فلسطینی داده خواهد شد.
 
وی اظهار کرد که در مرحله سوم نیز نظام آپارتایدی اسرائیل توسعه می‌یابد. اما تنش‌های داخلی در اسرائیل و همچنین فشارهای بین‌المللی تشدید خواهد شد و در نهایت به ایستگاه چهارم و اعلام رسمی دولت واحد که همه ساکنان این سرزمین با یکدیگر برابر هستند، خواهد رسید. 

انتهای پیام
captcha