۲ پیشنهاد عباس سلیمی به دولت و سازمان اوقاف
کد خبر: 4041565
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

۲ پیشنهاد عباس سلیمی به دولت و سازمان اوقاف

پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: شنیده‌ایم در میان اعضای هیئت دولت وزرایی به زیبایی قرآن را تلاوت می‌کنند. پس به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اجازه داده شود که در مسابقات سال آینده هر شب یکی از وزرا را دعوت کند تا چند دقیقه در مورد قرآن صحبت و تلاوت کنند و همگان مشاهده کنند که بین وزیر دولت اسلامی با فلان پادشاهی که سوره‌های پایانی قرآن را از نظر اعراب غلط می‌خواند، تفاوت بسیاری هست.

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی و مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن‌ و اینکه بخش زیادی از بار توسعه فرهنگ قرآنی کشور برعهده این رویداد است، گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، رسوم، قوانین، احکام، مقررات، ضوابط و بایدها و نبایدهایی است که حوزه گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. پس منظور از برگزاری مسابقه قرآن همه این کارها نیست، بلکه یکی از آن موارد و فروع مرتبط با فرهنگ قرآنی است.

وی افزود: شور و هیجانی که این مسابقات در مسلمانان به خصوص جوانان ایجاد می‌کند و جنبه‌های هنری زیبای آن، پیامی را به دنیا منتقل می‌کند. تقریباً مسابقات بین‌المللی تمام کشورهای دنیا به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد؛ لذا ایران این ابتکار را به خرج داد تا اساتید و نخبگان قرآنی کشورهای دیگر به عنوان هیئت داوران حضور یابند و حتی برخی دارای مدارج علمی دانشگاهی بالایی بودند. بدین ترتیب این اقدام را حول محور این کتاب مقدس آسمانی با رقابت برادرانه و مقدسی اجرا کردند.

تأکید بر متوقف نشدن در مسابقات 

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: هر سال با هر بودجه و اعتباری باید سعی کنیم که مسابقات را باشکوه برگزار کنیم، چراکه جزو تعظیم شعائر الهی محسوب می‌شود، اما نباید توقف کنیم. اصولاً یکی از آفت‌های خطرناکی که ممکن است سر راه قرآنی‌ها باشد، توقف در لفظ قرآن است. توقف در لفظ، قرائت و حفظ می‌تواند خطرناک باشد، چراکه خواندن قرآن و مسابقه برگزار کردن هدف غایی و نهایی ما نیست، بلکه کمک می‌کند تا به هدف اصلی برسیم.

سلیمی اظهار کرد: هدف اصلی و والای ما عبودیت و بر فراز قله توحید جای گرفتن و مستقر شدن است و باید به فروع دیگر توجه شود؛ از جمله عمل به دستورات قرآن. این سخن امام حسن(ع) شاید روشن‌ترین ملاک برای جامعه قرآنی ما باشد که می‌فرماید: «إِنَّ أَحَقَّ اَلنَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ»؛ نزدیک‌ترین فرد به قرآن کسی است که به آن عمل می‌کند و دورترین فرد از قرآن کسی است که به آن عمل نمی‌کند. در ادامه می‌فرماید که کسی که عمل می‌کند ولو اینکه حافظ قرآن نباشد، نزدیک‌ترین فرد به قرآن است و آنکه عمل نمی‌کند ولو اینکه قاری باشد، دورترین فرد به قرآن خواهد بود. پس باید در کنار مسابقات، یک‌سری اقدامات خوب دیگر را انجام دهیم تا ما را به سمت زندگی به سبک قرآنی سوق ‌دهد. ممکن است فعالیت‌ها به صورت متمرکز به یک موضوع محدود شده باشد که باید توازن ایجاد کنیم.

پیشنهاد به دولت

وی به ارائه پیشنهادی به وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: به ایشان پیشنهاد دادم که سلام فعالان قرآنی را به رئیس‌جمهور برساند و بفرماید که شنیده‌ایم در میان اعضای هیئت دولت، وزرایی به زیبایی قرآن را به صورت ترتیل تلاوت می‌کنند؛ پس به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اجازه داده شود که در مسابقات سال آینده هر شب یکی از وزرا را دعوت کند تا چند دقیقه در مورد قرآن صحبت و سه دقیقه تلاوت کنند و همگان ببینند که بین وزیر دولت اسلامی با فلان پادشاهی که سوره‌های پایانی قرآن را از نظر اعراب غلط می‌خواند تفاوت بسیاری وجود دارد.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف بیان کرد: اولین دستورات خداوند در آیه 83 سوره بقره این است که می‌فرماید: «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا»؛ با مردم زیبا سخن بگوئید و با بیان خوب صحبت کنید. اگر به قرآن از این زاویه نگاه کنیم، سهم هر سازمان و نهاد و رسانه‌ای مشخص‌ می‌شود. امیدوارم با همت جامعه غیور قرآنی بتوانیم به این جایگاه برسیم. گسترش حوزه مسابقات بین‌المللی قرآن می‌تواند موجب نشر و توسعه فرهنگ قرآن در  جهان شود. از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این بوده است که با برگزاری مسابقات بین‌المللی در بین اقشاری چون دانش‌آموزان، دانشجویان، نیروهای مسلح و طلاب علوم دینی گام‌ مؤثری بردارد.

گسترش مسابقات در بین اقشار مختلف

وی افزود: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف می‌تواند پایه‌گذار برگزاری مسابقات قرآنی در بین وزرای دولت‌های اسلامی، نمایندگان مجلس، وکلای دادگستری، معلمان و سایر مدیران ممالک اسلامی باشد و طرح مناسبی را به‌ فراخور هر یک از این مشاغل و مسئولیت‌ها ارائه کند. اطمینان دارم به ‌موازات مطرح شدن این ایده، شاهد توسعه فرهنگ قرآنی در اقشار مختلف اجتماعی در امت اسلام خواهیم بود.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان نیاز به احداث یک سالن اختصاصی برای برگزاری مسابقات قرآن با رعایت تمام استانداردها احساس می‌شود، گفت: این موضوع قابل بحث است. این کار از اول انقلاب درست مهندسی نشده است و تعداد زیادی سازمان، آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات ساخته شده‌اند که اگر بهتر طراحی می‌شدند، پاسخگوی نیازها بودند و دیگر لازم نبود هر سازمان و نهاد و قشری، سازمان و تشکیلات اختصاصی داشته باشد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن»؛ مساجد برای قرآن بنا شده است.

سلیمی اظهار کرد: اگر زمانی کارهای واجب‌تری نداشته باشیم، می‌توانیم به این موضوع فکر کنیم و تا وقتی که باید به نیازهای تربیتی مردم به ویژه نوجوانان و نونهالان پاسخ دهیم و سیستم‌های مدیریت خود را با فرهنگ قرآنی آشنا و زندگی قرآنی را تبلیغ کنیم و نیز سرگذشت افراد قرآنی را در قالب فیلم، سریال، تئاتر و نمایشنامه ارائه دهیم، پرداختن به موضوعاتی همچون ساخت سالن مجزا در اولویت نیست.

انتهای پیام
captcha