سربلندی 20 ساله رسانه قرآن
کد خبر: 4131902
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
یادداشت

سربلندی 20 ساله رسانه قرآن

احمدمسجدجامعی، قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی، در یادداشتی به بهانه بیستمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن، ایکنا را رسانه‌ای سربلند در سایه قرآن و عترت دانست.

20 سال سربلندی رسانه قرآنیاحمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی که به انگیزه ورود به بیست سالگی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در اختیار این رسانه قرار داد، بر سربلندی ایکنا در همه سال‌های زیست رسانه‌ای خود تأکید کرد. متن یادداشت او را با هم می‌خوانیم:

بیست سال پیش در شب نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که آن سال‌ها در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد، خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با حضور رئیس‌جمهور وقت متولد شد. این خبرگزاری نخستین خبرگزاری قرآنی در جهان و اولین خبرگزاری تخصصی کشور ماست.

تولد ایکنا از چند جهت حائز اهمیت بود و هست، نخست آنکه پیدایش آن در کنار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) که آن زمان سال‌های آغاز فعالیت موفق و چشمگیر خود را می‌گذراند و هر دو مولود جهاددانشگاهی کشور بودند، به وجود آمد. هنوز هم هیچ سازمان عمومی غیردولتی بیش از یک خبرگزاری ندارد. این موضوع موجبات مخالفت‌هایی از درون و بیرون سازمان با ایجاد رسانه جدید را در آن دوران فراهم آورده بود.

همچنین گروهی دیگر بر این باور بودند که خبر کافی برای راه‌اندازی خبرگزاری قرآنی وجود ندارد و به عبارت دیگر اخبار قرآنی ظرفیت راه‌اندازی یک خبرگزاری مستقل را ندارد. ولی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از آن، چنین وضعیتی را تجربه کرده بودیم؛ در آغاز به کار هفته‌نامه «گلستان قرآن» کسی باور نمی‌کرد که خبر، گزارش و تحلیل کافی در حوزه قرآن برای انتشار پیوسته آن وجود داشته باشد ولی آن نشریه نیز پیش از 300 شماره ادامه یافت و به عنوان نخستین و شاید تنها نشریه هفتگی قرآنی جهان اسلام شناخته شد.

قرآن قلب تپنده مهمترین فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در کشورهای اسلامی است. به عنوان مثال با اینکه نزدیک به 100 سال است ترکیه تغییر خط داده است اما هنوز هم به خوشنویسی کلام الهی افتخار می‌کند و تلاش دارد ترکیه را محور آن قرار دهد و فاخرترین آثار هنری این کشور همچنان بر محور قرآن بنا شده و هر روز بر غنای آن افزوده می‌شود.

از دیگر سو ادبیات فارسی بدون قرآن قابل تصور نیست، همه بزرگان ادب به نوعی وامدار آن هستند و به بسیاری از آنها می‌توان لقب «لسان الغیب» داد. همچنین هنرهای فراوانی پیرامون قرآن شکل گرفته و می‌گیرد. از جریان‌سازترین فعالیت‌های عمومی و فرهنگی برگزاری جلسات خودجوش قرآنی در این سو و آن سوی شهرها، روستا، کوچه‌ها، محله‌ها و گذرهای ایران است. تا آنجا که جلسات قرآنی در ایران سابقه‌ای دست‌کم از مشروطیت تاکنون دارد و برخی از آنها با چنین پیشینه‌ای همچنان برقرار است.

در سال‌های اخیر مباحث بین رشته‌ای در حوزه مطالعات قرآنی جایگاه ویژه یافته است؛ به نظر من تولد ایکنا که پیوند قرآن، آگاهی، ارتباط و انسان است و در حوزه اطلاع‌رسانی و تولیدمحتوای انسانی می‌کوشد یکی از مولودهای مبارک جهانی است که به مباحث بین رشته‌ای در علوم انسانی سخت نیازمند است.

بیست سالگی این رسانه را به همه ایکنایی‌های عزیز از آغاز راه مبارکش تا امروز که به جوانی رسیده است تبریک می‌گویم و برای کوشندگان آن قدم‌هایی استوار در راه ترویج درست و راست کلام خدا را آرزومندم.

انتهای پیام
captcha