سیاست آمریکا علیه مسلمانان تغییر نکرده است
کد خبر: 4139181
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
اسلام‌شناس مشهور آمریکایی:

سیاست آمریکا علیه مسلمانان تغییر نکرده است

جان اسپوزیتو با اشاره به تداوم اسلام‌هراسی در سراسر جهان، تصریح کرد: سیاست آمریکا علیه مسلمانان در دوره بایدن تغییری نکرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، جان اسپوزیتو، اسلام‌شناس مشهور آمریکایی در گفت‌وگو با این شبکه خبری قطر تصریح کرد: سیاست آمریکا علیه مسلمانان در دوره بایدن تغییری نکرده است.

وی در پاسخ به پرسشی که درباره تغییر سیاست آمریکا علیه مسلمانان نسبت به دوره ترامپ گفت: وقتی به سیاست‌های دولت بایدن نگاه می‌کنید، با ناراحتی می‌گویم که از نظر من، تفاوت چندانی در رویکرد آنها به خاورمیانه یا جهان اسلام وجود ندارد.

به گفته او تنها در مقام حرف و تعیین چند چهره مسلمان برای مناصبی کم‌اهمیت، تغییر بنیادی مهمی در سیاست آمریکا علیه جهان اسلام صورت نگرفته است.

جان اسپوزیتو به‌عنوان یکی از پیشگامان اسلام‌شناسی معاصر، از زمان انتشار کتاب «اسلام و سیاست» در سال 1984 و سپس «اسلام: صراط مستقیم» در سال 1988 به یکی از چهره‌های برتر در زمینه مطالعات دینی و همچنین گفت‌وگوها و تبادلات فرهنگی تبدیل شد.

وی در مورد شدت اسلام‌هراسی در جهان نیز تصریح کرد: آنچه ما واقعاً ناامیدکننده می‌بینیم این است که حتی اگر درصد آمریکایی‌ها ـ و سایر کشورها ـ که اسلام را درک می‌کنند بهبود یافته است، فکر نمی‌کنم «جهانی‌شدن اسلام‌هراسی» پایان یافته باشد. اسلام‌هراسی در اروپا در کشورهایی مانند اتریش، انگلستان و آلمان گسترش یافته و حتی در کشورهایی که تعداد مسلمانان کم است نیز گسترش یافته است.

جان اسپوزیتو خاطرنشان کرد: در یک کنفرانس بودم، یکی از پژوهشگران لهستانی گفت که خبر خوب این است که ما مسلمان زیادی نداریم، خبر بد این است که ما از اسلام‌هراسی رنج می‌بریم.

او افزود: یک استاد برجسته استرالیایی هم همین را گفت. در آمریکا اولین بار در سال 2010 مجله تایم به مسئله رواج اسلام‌هراسی پرداخت، ولی وضعیت در آمریکا نیز بدتر شده است.

وی در مورد حضور اسلام در آمریکا و تأثیر مسلمانان سیاه‌پوست و فراتر از آن اسلام بر فرهنگ آمریکا تصریح کرد: این امر چیزی نیست که در دهه 1960 با مهاجرت اتفاق افتاده باشد، این یک داستان آمریکایی است؛ اما این بخش از تاریخ آمریکا اغلب «نامرئی» است. به طور کلی، بحث درباره مسلمانان در آمریکا همیشه به موضوعاتی از این قبیل پیوند خورده است: مسلمانان خارج از کشور چه زمانی به آمریکا آمدند؟

جان اسپوزیتو یادآور شد: برای مثال بسیاری از بردگانی که از آفریقا به آمریکا آورده شدند، مسلمان بودند اما به مرور زمان بسیاری از آنها ایمان خود را به اسلام از دست دادند و برخی نیز وادار به پذیرش مسیحیت شدند.

انتهای پیام
captcha