نظم جدید منطقه‌ای برساخته افول آمریکا و انزوای رژیم صهیونیستی است + صوت
کد خبر: 4139631
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
حسن هانی‌زاده:

نظم جدید منطقه‌ای برساخته افول آمریکا و انزوای رژیم صهیونیستی است + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بی‌سابقه بودن تحولات اخیر در منطقه و جهان پس از جنگ جهانی دوم گفت: اکنون کشورهای منطقه غرب آسیا به سمت خروج از زیر چتر حمایتی آمریکا و تمرکز بر شکل‌دهی به بلوک‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال حرکت هستند که شکل‌گیری این وضعیت جدید دقیقا مرتبط با افول قدرت آمریکا و انزوای شدید رژیم صهیونیستی و حرکت این رژیم به سمت یک فروپاشی واقعی است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نسبت تحولات پرشتاب اخیر در منطقه از جمله توافق ایران و عربستان، سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با حرکت به سمت یک نظم جدید منطقه‌ای گفت: اتفاقات و تحولاتی مانند توافق ایران و عربستان و بازگشت اعراب به سمت سوریه حکایت از تغییرات بزرگی در منطقه دارد. به اعتقاد من برخلاف اینکه از بازگشت سوریه به سمت کشورهای عربی سخن گفته می‌شود این کشورهای عربی هستند که پس از 12 سال بحران، اکنون به سمت سوریه متمایل شده‌اند.

وی افزود: در کنار اینها همگرایی کشورهای عربی منطقه با ایران و افزایش فاصله بین سیاست‌های کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و آمریکا و تمایل برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای پیوستن سازمان همکاری شانگهای نشان از این دارد که جهان در دوره گذار به سمت یک نظم نوین جهانی است که این نظم جدید در نقطه مقابل نظم نوین آمریکایی قرار دارد که در سال 1992 توسط جورج بوش پدر کلید زده شد.


بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد اکنون همکاری سه کشور بزرگ منطقه؛ چین، روسیه و ایران به منزله کشورهای محوری شرق در منطقه، شکل‌گیری بلوک‌بندی‌های جدید و سازمان‌های منطقه‌ای در تقابل با آمریکا و افزایش همگرایی در میان کشورهای عربی با حضور سوریه در اتحادیه عرب، از جمله دلالت‌های مهم بر جدی بودن تحولات جدی و عمیق در جهان است.

نظم جدید منطقه برخاسته از افول قدرت آمریکا

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: علاوه بر این تشدید تضعیف و انزوا و حتی فروپاشی احتمالی رژیم صهیونیستی به دلیل مشکلات گسترده داخلی و افزایش توان محور مقاومت و کاهش هژمونی آمریکا و افول قدرت آن، جهان را در آستانه تحول و وضعیت کاملات جدیدی قرار داده که این تحول از جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته و اکنون کشورهای منطقه غرب آسیا به سمت خروج از زیر چتر حمایتی آمریکا و تمرکز بر شکل‌دهی به بلوک‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در حال حرکت هستند.

وی تأکید کرد: در حقیقت شکل‌گیری این وضعیت جدید دقیقا مرتبط با افول قدرت آمریکا و انزوای شدید رژیم صهیونیستی و حرکت این رژیم به سمت یک فروپاشی واقعی است.

جایگاه برتر مثلث ایران، چین و روسیه در نظم آینده 

هانی‌زاده درباره جایگاه و نوع بازیگری ایران در این نظم جدید منطقه‌ای گفت: ایران به منزله محوری‌ترین کشور منطقه غرب آسیا با توجه به شرایطی که در طول چهار دهه گذشته در قالب تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی متحمل شده، توانسته ببدون وابستگی به نیروهای بیگانه به توان و امکانات بومی خود متکی شود و این مقاومت و پایداری ملی، ایران را به سمت یک قدرت برتر منطقه‌ای سوق داده و در آینده نیز می‌تواند یک قدرت جهانی شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در این نظم جدید، ایران یکی از محوری‌ترین اضلاع مثلث قدرت در کنار چین و روسیه در منطقه غرب آسیا است و به همین دلیل آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها نیز از این نفوذ فوق‌العاده ایران در آینده نگران هستند و اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا نیز به واسطه همین نگرانی از این نفوذ و جلوگیری از تبدیل ایران به یک ابرقدرت منطقه‌ای است.

پیمان ابراهیم به بخشی از تاریخ گذشته تبدیل شده 

هانی‌زاده درباره وضعیت پرونده پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل در نظم جدید منطقه‌‌ای گفت: طرح صلح ابراهیم و شکل‌گیری جبهه عبری ـ عربی ـ غربی علیه ایران با تحولات سریع فعلی به واقع شکست خورده و به بخشی از تاریخ گذشته تبدیل شده است. الان با جهت‌گیری کشورهای عربی به سوی ایران و افزایش همگرایی آنها با ایران فاصله زیادی بین سیاست‌های عربستان و مارات با اسرائیل به وجود آمده که لغو توافقنامه امنیتی بین امارات و رژیم صهیونیستی و منع ورود صهیونیست‌ها به عربستان سعودی از نشانه‌‌های آشکار این فاصله‌گیری است.

وی بیان کرد: این امر حکایت از این دارد که کشورهای عربی به این نتیجه واقع‌گرایانه رسیده‌اند که همسویی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل دستاوردی برای آنها نخواهد داشت و علیرغم جریان‌سازی‌ها و ایران‌هراسی‌‌هایی که علیه ایران در دهه‌های گذشته انجام داده‌اند امروز به این درک رسیده‌اند که ایران دوست واقعی آنان است و می‌تواند چتر حمایتی قدرتمندی برای کشورهای مسلمان منطقه تلقی شود.

کد

هانی‌زاده در پایان اظهار کرد: این می‌تواند گام نخست برای حرکت به سمت تأمین امنیت منطقه و خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای، خروج کامل آمریکا از این منطقه و کاهش نقش مخرب اسرائیل در منطقه شود و نظم نوین منطقه‌ای را بدون دخالت آمریکا برپایه همکاری‌های متنوع میان کشورهای منطقه ایجاد کند.  

انتهای پیام
captcha