بازداشت خطیب بحرینی مدافع فلسطین ننگی برای آل خلیفه است
کد خبر: 4143186
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

بازداشت خطیب بحرینی مدافع فلسطین ننگی برای آل خلیفه است

یک فعال حقوق بشری در بحرین ضمن تأکید بر تداوم اعتراضات برای آزادی امام جمعه بحرین که به جرم انتقاد از رژیم صهیونیستی در تریبون نماز جمعه بازداشت شده است، گفت که آل خلیفه موج جدید هجمه‌ها علیه شیعیان را از سر گرفته است.

علامه محمد صنقور، امام و خطیب جمعه مسجدامام صادق(ع) منطقه شیعه‌نشین  الدراز بحرین

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، رژیم آل خلیفه روز دوشنبه، علامه محمد صنقور، امام و خطیب جمعه مسجدامام صادق(ع) منطقه شیعه‌نشین  الدراز بحرین را به خاطر انتقاد از رژیم صهیونیستی در خطبه‌های نماز جمعه احضار و بازداشت کرد.

این اتفاق با خشم جریان‌های معارض و مردم این کشور همراه شد که از روز گذشته با برپایی تظاهرات در برخی مناطق خواستار آزادی فوری وی شدند.

احزاب معارض بحرین با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که بازداشت علامه شیخ محمد صنقور به خاطر انتقاد از رژیم صهیونیستی، نشانه‌ای محکم بر انحطاط اخلاقی و سیاسی آل خلیفه است.

این احزاب با بیان اینکه آل خلیفه همه مرزها و ارزش‌ها را با تعرض به علمای شیعه زیرپا گذاشته و ابتدایی‌ترین قواعد همزیستی و احترام را نقض کرده است، گفت:  تاریخ حکومت بحرین مملو از خصومت دینی و تعرض به شخصیت‌ها، مساجد و ارزش‌های دینی است و این شیوه حکمرانی آل خلیفه و تشدید سرکوبگری‌ها به فساد، غارت، سازش با اسرائیل و گرسنگی دادن به  ملت و تابعیت دادن به بیگانگان منجر شده است.

حسین نوح، مسئول پیگیری و مستندسازی در انجمن حقوق بشر بحرین می‌گوید: مقامات امنیتی بحرین مدت‌هاست که آزادی مذهب و عقیده را مورد تعرض قرار داده‌اند و بازداشت شیخ صنقور، یکی از علمای ارشد شیعه در بحرین، بخشی از این هجمه‌هاست، زیرا مقامات به دلایل سیاسی در تلاش برای تضعیف شعائر و اعمال مذهبی هستند.

وی تصریح کرد: دستگیری این نماد در چارچوب تخطی مستمر مراجع به منابر مذهبی در حسینیه‌ها و تعزیه‌ها و مجالس مذهبی اعم از مساجد و یا موکب‌های مذهبی جامعه شیعه است، در حالی که آل خلیفه برای پیشبرد روند  عادی‌سازی با رژیم اشغالگر به بهانه تسامح دینی هم تلاش خود را بیش‌تر کرده است.

نوح با اشاره به هجمه‌های جدید مقامات بحرینی علیه مخالفان گفت: تلاش جدیدی برای تداوم وضعیت عادی‌سازی با رژیم اشغالگر وجود دارد. عادی‌سازی یک جنایت است. شیخ صنقور از تلاش‌ها برای تداوم وضعیت عادی‌سازی با رژیم اشغالگر و تغییر مفاد آموزشی مدارس در راستای سازش با اشغالگران انتقاد کرد، اما آل خلیفه می‌خواهد هر صدای انتقادی را خاموش کند و نمی‎خواهد که تریبون نماز جمعه بحرین همبستگی خود را با آرمان فلسطین اعلام کند.

این فعال حقوق بشری در بحرین تأکید کرد که انتقاد از مشکلات اعم از مشکل مسکن، بیکاری جوانان، سازش با دشمن صهیونیستی و بازداشتی‌های سیاسی در تریبون کشورهای مختلف مطرح می‌شود؛ اما مقامات امنیتی در بحرین نمی‌خواهند کلمه‌ای در انتقاد از رژیم شنیده شود.

نوح آزاد نشدن شیخ صنقور پس از بازجویی در دفتر بازپرس جنایی منامه و تحویل وی به دادستانی کل بحرین را غیرقانونی خواند و گفت: این بازجویی‌ها با هدف ایجاد ارعاب سیاسی ننگی برای آل خلیفه است، زیرا این روحانی برجسته از حق مشروع خود در خصوص آزادی بیان استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه علما و نهادهای حقوق بشری برای آزادی شیخ صنقور به تکاپو افتاده‌اند، گفت : شهروندان و بخصوص شیعیان هم بازداشت یکی از علمای برجسته مذهبی آن هم به دلیل اینکه دغدغه‌های مربوط به مردم کشورشان را بیان داشته است، توهین به خودشان می‌دانند و از همین رو برپایی اعتراضات و تظاهرات خیابانی هم تا آزادی شیخ ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha