استقبال رسانه‌های عبری از حذف مطالب ضدصهیونیستی در کتب درسی عربستان
کد خبر: 4155671
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰

استقبال رسانه‌های عبری از حذف مطالب ضدصهیونیستی در کتب درسی عربستان

رسانه‌های عبری از حذف مطالب علیه رژیم صهیونیستی در کتاب‌های درسی عربستان سعودی به ویژه در حذف اتهام به آتش کشیدن مسجدالاقصی و آغاز جنگ 1967 با هدف سلطه بر خاورمیانه استقبال کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، رسانه‌های عبری که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را دنبال می‌کنند، از حذف مطالب علیه این رژیم در کتاب‌های درسی عربستان سعودی به ویژه در دو مسئله به آتش کشیدن مسجدالاقصی و آغاز جنگ 1967 با هدف سلطه بر خاورمیانه استقبال کرده‌اند.

ایتامار آیخنر، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت، مدعی شد: از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان انقلابی در اصلاح و تغییر محتوای کتب درسی در این زمینه صورت گرفته است و دیگر به یهودیان به عنوان میمون و خوک‌هایی که شیطان را عبادت می‌کنند و  ذاتاً خائن و دشمن کینه‌توز اسلام هستند، توصیف نمی‌شوند. همچنین دیگر در کتاب‌ها گفته نمی‌شود که برای رسیدن به اهداف خود از زنان، مواد مخدر و رسانه‌ها استفاده می‌کنند و علاوه بر این سخن از برنامه (اسرائیل) برای گسترش مرزهای خود از نیل تا فرات نیز حذف شده است.

وی افزود: یک مطالعه جدید که در (اسرائیل) صورت گرفته تغییراتی را که امسال در برنامه‌های درسی عربستان سعودی طی پنج سال گذشته رخ داده است، بررسی کرده است، در این روند مطالب درسی علیه اسرائیل حذف شده اما محتوای درسی علیه حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها و اخوان المسلمین مطرح شده و همچنین مطالب مبتنی بر مدارا بر اساس استانداردهای یونسکو و ترویج صلح افزایش یافته است.

آیخنر خاطرنشان کرد: این مطالعه شامل تجزیه‌وتحلیل 301 کتاب درسی در 5 سال گذشته است که توسط وزارت آموزش عربستان چاپ شده است و مهم‌ترین تغییرات را می‌توان در تغییر نگرش منفی نسبت به یهودیان و حذف تقریباً همه نمونه‌های یهودستیزانه دانست. علاوه بر این سرودی در مورد مخالفت با شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی و همچنین تکلیفی که از دانش‌آموزان می‌خواست ادعاهای صهیونیست‌ها در مورد رابطه خود با فلسطین را رد کنند، از کتاب‌های مرحله ابتدایی و راهنمایی حذف شده است. حتی کتاب تاریخ برای مرحله متوسطه، مطالب درسی در مورد نتایج مثبت انتفاضه اول، اشاره به «اسراییل» به عنوان یک دموکراسی متقلب و همچنین اتهام آتش‌سوزی در مسجدالاقصی در سال 1969 حذف شده است.

وی همچنین افزود: وزارت آموزش‌وپرورش عربستان سعودی در چندین جا در کتاب‌های مدارس، اصطلاحات مربوط به «اسرائیل» را اصلاح کرد و اشاره‌ای به دشمن صهیونیستی یا دشمن «اسرائیلی» را با «اشغالگران اسرائیلی» جایگزین کرد و در عین حال هنوز تمام مطالب مرتبط در کتاب‌های درسی اصلاح نشده است. چون این کشور هنوز «اسرائیل» را به رسمیت می‌شناسند، مطالب مرتبط به هولوکاست آموزش داده نمی‌شود و همچنین در تمام نقشه‌های چاپ شده در کتاب‌ها، هیچ اثری از «اسرائیل» نیست و اشاره‌ای به آن نمی‌شود. علاوه بر این صهیونیسم هنوز به عنوان یک جنبش استعماری و نژادپرستانه اروپایی توصیف می‌شود و در بعضی از کتاب‌ها از «اسرائیل» به عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد شده و انگیزه «اسرائیل» از آغاز جنگ 1967 کنترل بر امکان مقدس اسلامی، مسیحی و منابع نفتی در سینا توصیف شده است.

مارکوس شیف، مدیر عامل مؤسسه تحقیقات و سیاست IMPACT-se، به اهمیت اصلاحات در کتاب‌های درسی در عربستان به عنوان یک کشور تأثیرگذار در میان اهل سنت جهان اشاره کرد. معاون وی اریک آغاسی نیز تصریح می‌کند: تغییرات ایجاد شده توسط بن سلمان بسیار شجاعانه، بی‌سابقه و نشانه تغییرات مهمی در آینده است زیرا پادشاهی سعودی یک کشور معمولی نیست، کتاب‌های درسی چاپ شده در آن بین جوامع مسلمان در سراسر جهان توزیع می‌شود و توسط ده‌ها میلیون دانش‌آموز در مساجد و سایر فضاهای آموزشی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی از تغییرات در برنامه درسی مدارس عربستان سعودی تمجید می‌کند و مدعی است که این برنامه شاهد تغییرات اساسی بوده است. بسیاری از رسانه‌ها این گزارش‌ها را به معنای نشانه‌های آشکار از آماده‌سازی برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تفسیر کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha