مجمع چاپ قرآن عربستان 39 ساله شد
کد خبر: 4179032
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

مجمع چاپ قرآن عربستان 39 ساله شد

سی و نهمین سالگرد تأسیس مجمع چاپ قرآن ملک فهد عربستان که اکنون به بزرگترین مرکز چاپ و توزیع قرآن کریم در سراسر جهان تبدیل شده است، روز گذشته، 8 آبان برابر با 30 اکتبر در مدینه منوره برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم، مجمع چاپ قرآن ملک فهد واقع در مدینه،  30 اکتبر سال 1984 در مدینه افتتاح شد و پس از نزدیک به چهار دهه فعالیت امروز به بزرگ‌ترین مرکز چاپ قرآن کریم در جهان تبدیل شده است.

این مجموعه یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و دینی معاصر در عربستان سعودی است که نقش مهمی در چاپ و توزیع نسخ صحیح قرآن کریم به روایت‌های مختلف در سراسر جهان به ویژه در کشورهای اسلامی داشته است.

این مجمع اکنون به مرجعی برای چاپ و نشر قرآن کریم و همچنین علوم قرآنی و ترجمه پیام الهی به زبان‌های مختلف تبدیل شده است.

 مجمع ملک فهد ویژه چاپ قرآن کریم دارای شورایی علمی است که به بررسی آثار ارسالی از سوی مراکز علمی و بررسی گزارش‌های تهیه شده از سوی کمیته‌ها و نهادهای علمی به منظور اظهار نظر در مورد آنها در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم می‌پردازد.

مأموریت اصلی این مجموعه چاپ و توزیع قرآن به روایت‌های متواتر است که از سوی علمای اسلامی و اندیشمندان علوم قرآنی مورد تأیید است. پس از آماده‌سازی نسخه‌های اولی توسط خطاط، متن آماده شده به صورت حرف‌به‌حرف و کلمه به کلمه به طور دقیق بررسی و با نمونه مورد تأیید تطبیق داده می‌شود. این بررسی از سوی «کمیته علمی تطبیق و بررسی نسخه‌های قرآن» صورت می‌گیرد، در این راه از مجموعه تلاوت‌های ضبط شده از سوی قاریان معروف جهان اسلام نیز بهره برده می‌شود.

سیستم نظارت بر چاپ نیز شامل چند مرحله می‌شود که علاوه بر کنترل و نظارت اولیه، شامل کنترل و نظارت در حین چاپ و بررسی نمونه‌های نهایی است.

در کنار مرکز نظارت، مرکز ترجمه قرآن کریم نیز وظیفه ترجمه کلام وحی به زبان‌های مختلف را بر عهده دارد، این اقدام به منظور تسهیل درک قرآن کریم برای مسلمانانی صورت می‌گیرد که زبان عربی را نمی‌دانند، اقدامی که در راستای توصیه‌های پیامبر(ص) برای رساندن پیام الهی به تمام بندگان خداوند است. تاکنون ترجمه قرآن کریم به بیش از 72 زبان جهان در این مرکز آماده شده است.

سی و نهمین سالگرد تأسیس مجتمع ملک فهد ویژه چاپ قرآن کریم

سی و نهمین سالگرد تأسیس مجتمع ملک فهد ویژه چاپ قرآن کریم

سی و نهمین سالگرد تأسیس مجتمع ملک فهد ویژه چاپ قرآن کریم

انتهای پیام
captcha