چرا مسئولان حامی حجاب از محصولات حجاب حمایت نمی‌کنند
کد خبر: 4199728
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
اسدالله سلیمانی مطرح کرد

چرا مسئولان حامی حجاب از محصولات حجاب حمایت نمی‌کنند

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با انتقاد از اینکه در لایحه عفاف و حجاب فقط چادر و برخی ملزومات حجاب به عنوان کالای فرهنگی مطرح شده است، گفت: انجمن به رؤسای سه قوه، وزارت ارشاد، شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نامه نوشته‌ و مشکل را مطرح کرده‌ است اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. چرا مسئولانی که ادعا می‌کنند حامی حجاب هستند، با محصولات حجاب اینگونه برخورد می‌کنند.

اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاببه گزارش ایکنا، وارداتی بودن مواد اولیه یکی از عمده‌ترین دلایل گرانی بی‌رویه چادر مشکی و محصولات عفیفانه طی سال‌های اخیر است. مقوله‌ای که موجب شده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. همین مشکلات موجب شد تولیدکنندگان محصولات عفیفانه گرد هم جمع شده و انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را راه‌اندازی کنند.

یکی از اقدامات و مطالبات سال‌های اخیر این انجمن قرار گرفتن محصولات حجاب در زمره کالاهای فرهنگی بود. اقدامی که می‌تواند موجب کاهش قیمت مواد اولیه و در ادامه کاهش قیمت چادر و محصولات عفیفانه شود. تلاش مسئولان این انجمن در نهایت موجب شد پس از کش و قوس‌های فراوان این طرح به مجلس برود اما شورای نگهبان در این طرح تغییراتی ایجاد کرده است که موجبات نگرانی متخصصان این حوزه را فراهم کرده است.

در همین راستا انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان پیگیری این موضوع شدند اما هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است. ایکنا در خصوص محتوای این نامه و دلیل اعتراض انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به تصمیم شورای نگهبان، با اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

اسدالله سلیمانی با اشاره به اینکه 10 سال است که به دنبال قرار گرفتن چادر و محصولات عفیفانه در زمره کالاهای فرهنگی هستیم، گفت: انجمن به عنوان یک تشکل مردمی متخصص، راهکار رفع مشکل گرانی محصولات حجاب را در این دید که محصولات حجاب به صورت ویژه دیده شود. اگر در کشور قانون حجاب داریم باید ملزومات حجاب را نیز تهیه کنیم و اینطور نباشد که محصولاتی که افراد محجبه استفاده می‌کنند بسیار گران‌تر از سایر پوشش‌ها باشد.

سلیمانی با انتقاد از اینکه محصولات عفیفانه هم گران است و هم در دسترس نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی درخواست قرار گرفتن محصولات حجاب در زمره کالاهای فرهنگی را پذیرفته است و در بند ششم و هفتم لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» کالای حجاب به عنوان کالای فرهنگی به رسمیت شناخته است و بناست که مجری این مسئله کارگروه ساماندهی مد و لباس باشد.

وی ادامه داد: اما در ایراداتی که به این لایحه گرفته شده بود و در رفت و برگشت به شورای نگهبان قسمتی از ماده هفت که کالای حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته می‌شود را تعدیل کردند. یعنی در ابتدا قرار بود تمام محصولات حجابی که یک بانوی مسلمان می‌توانست استفاده کند مثل مانتو، عبا، روسری، چادر و ملزومات حجاب در زمره کالای فرهنگی باشد اما این اقلام به چادر و ملزومات حجاب تقلیل داده شد. یعنی فقط چادر و ملزوماتی مثل ساق دست جزو کالاهای فرهنگی است. درست است که ما برای حمایت از چادر به میدان آمدیم اما باید بپذیریم که قشر عظیمی از جامعه از عبا و مانتوهای بلند عفیفانه استفاده می‌کنند. آیا باید استفاده کننده از این محصولات حجاب همچنان با قیمت گزاف این محصولات را بخرند؟ آیا ما باید 10 سال دیگر هم تلاش کنیم تا سایر پوشاک عفیفانه مورد حمایت قرار گیرد؟

سلیمانی ادامه داد: گفته شده است که این تغییر در لایحه به دلیل بار مالی آن است اما انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به عنوان اولین نهادی که بحث کالای فرهنگی شدن محصولات حجاب، مشکل نبود سکوی دائم فروش برای محصولات حجاب و لزوم تشکیل اتحادیه تخصصی محصولات حجاب را مطرح کرد و به دلیل جایگاه مردمی که دارد با این نظر مخالف است.

وی سؤال کرد: مگر کل تعداد تولیدکنندگان محصولات حجاب چه تعداد هستند که کاهش مالیات آنها بار مالی سنگین برای دولت داشته باشد؟ چرا باید افراد محجبه به دلیل حجاب بار مالی سنگینی را متقبل شوند؟ این درست نیست که چون قشر محجبه به حجاب اعتقاد دارند و به هر قیمتی محصولات عفیفانه را خریداری می‌کنند ما هیچ حمایتی از آنها انجام ندهیم؛ این به دور از انصاف است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با انتقاد شدید از اینکه از حجاب که جزو اعتقادات ماست حمایتی نمی‌شود و بار مالی را دلیل عدم حمایت از محصولات حجاب مطرح می‌کنند، گفت: متأسفانه از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب که یک نهاد تخصصی در این حوزه است هیچ فردی برای ارائه نظر کارشناسانه دعوت به عمل نیامد.

وی اعلام کرد: انجمن به رؤسای سه قوه، وزارت ارشاد، شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نامه نوشته‌ و مشکل را مطرح کرده‌ است اما همچنان هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. مجلسی‌ها و مسئولان ادعا می‌کنند حامی حجاب هستند و من تعجب می‌کنم که چرا با محصولات حجاب اینگونه برخورد می‌کنند.

سلیمانی تصریح کرد: بحث کالای فرهنگی شدن محصولات حجاب یک سرمایه‌گذاری است و اگر مواد اولیه این محصولات ارزان‌تر و حق بیمه و مالیات آن کمتر شود به زودی می‌توانیم در این مقوله برندسازی کرده و محصولات حجاب را صادر کنیم. اگر محصولات حجاب مناسب داشته باشیم می‌توانیم حداقل در کشورهای منطقه حضور داشته باشیم و صدها برابر بار مالی که مدعی آن هستند را با ارزی که از صادرات به دست می‌آوریم به کشور بازگردانیم اما برخی تنگ نظری‌ها و عنادها در این زمینه وجود دارد.

وی در پایان گفت: انجمن ما 300 عضو دارد و همه در حوزه محصولات حجاب متخصص هستند و همه از گرانی و نبود سکوی فروش و نبود محصولات مناسب گلایه می‌کنند؛ ما سال‌هاست که در تلاش برای تحقق کالای فرهنگی شدن محصولات عفیفانه هستیم و من روز قیامت از مسئولانی که در این زمینه قصور کرده‌اند به صاحب چادر شکایت خواهم‌کرد.

نامه انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به رئیس جمهور

نامه انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به رئیس جمهور

انتهای پیام
captcha